Marketing Award Rotterdam naar CBK voor beeldenroute
Beeldenroute trekt internationaal de aandacht
Centrum Beeldende Kunst (CBK) Rotterdam is de winnaar van de
22e Marketing Award Rotterdam. Het CBK wint de prijs voor de internationale
beeldenroute Sculpture International Rotterdam (SIR) en het beeld ‘Moments
Contained’ van kunstenaar Thomas J. Price.
Met deze nieuwe aanwinst van de beeldenroute zette het CBK de Maasstad
afgelopen jaar wereldwijd op de kaart als een aantrekkelijke culturele
bestemming voor een breed publiek. De Marketing Award Rotterdam Aanstormend
Talent gaat dit jaar naar Oceanlab010. De Marketing Awards werden op 9 januari
uitgereikt door wethouder Robert Simons, tijdens de nieuwjaarsborrel van
Rotterdam Partners.
De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan
mensen of organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago en de
promotie van de stad. In het bijzijn van een paar honderd gasten werden de
winnaars door de wethouder op het podium geroepen.
‘Moments Contained’ is een bijna vier meter hoog bronzen
beeld van een jonge vrouw en is door Stichting Droom en Daad geschonken aan
SIR, het internationale programma kunst en publieke ruimte van CBK Rotterdam.
"Het imposante beeld heeft dit jaar wereldwijd aandacht getrokken door haar
krachtige boodschap van representatie en diversiteit”, aldus de jury van de
Marketing Awards Rotterdam. Ook vindt de jury dat het CBK lef heeft getoond om
het kunstwerk op een prominente locatie voor het station Rotterdam Centraal te
plaatsen. "Het maakt duidelijk dat Rotterdam een stad is waar iedereen,
ongeacht afkomst of identiteit, zijn dromen kan najagen.” De jury geeft ook een
eervolle vermelding aan Stichting Droom en Daad als schenker van het kunstwerk
en aan de kunstenaar Thomas J. Price.
De internationale beeldenroute SIR omvat naast ‘Moments
Contained’ onder andere sculpturen van Paul McCarthy, Naum Gabo, Ossip Zadkine,
en Henry Moore. Deze openbare, vrij toegankelijke collectie verrijkt, volgens
de jury, de stad voor haar bewoners en draagt ook bij aan Rotterdam als
aantrekkelijke culturele bestemming voor een breed nationaal en internationaal
publiek.
Oceanlab010 wint Marketing Award Rotterdam Aanstormend talent
De Marketing Award voor aanstormend talent gaat dit jaar
naar Oceanlab010, een duurzame koraalkwekerij die de import van koraal wil verminderen.
Wat deze kwekerij volgens de jury nog indrukwekkender maakt is het sociale en
educatieve onderdeel. Het duurzame project wordt gerund met behulp van vier
jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het project biedt hen niet alleen
een zinvolle bezigheid, maar dient ook als een voorbeeld van hoe de jongere
generatie actief kan bijdragen aan milieubehoud. "Oceanlab010 heeft bewezen dat
duurzaamheid en sociale inclusiviteit hand in hand kunnen gaan”, aldus de jury.
Daarnaast richt Oceanlab010 zich op bewustwording en educatie over koraal en
duurzaamheid.
De Nieuwjaarsborrel van Rotterdam Partners vond dinsdagavond
9 januari plaats in Theater Rotterdam. Voor deze editie werkte Rotterdam
Partners samen met het Rotterdamse Notes
Community, een (online) platform dat op brede schaal get-togethers (zowel
fysiek als digitaal) organiseert gericht op (maar niet uitsluitend) jongeren
van kleur.