Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

15% horeca ziet schuldenlast toenemen

Investeringen komen onder druk

15% horeca ziet schuldenlast toenemen
Innovatie kan onder druk komen door lagere investeringsverwachting.

Vandaag is de laatste dag van de vakbeurs Horecava 2024. Dat valt samen met financieel nieuws. Iets meer dan 15 procent van de horecabedrijven ziet de schuldenlast toenemen. Dat is twee keer zo veel als gemiddeld in het bedrijfsleven (6 procent) en het hoogst van alle bedrijfstakken. En de zin om te investeren neemt af in de horeca.

In de horeca is ook meer onzekerheid over het voortbestaan van het bedrijf, en zijn de verwachtingen voor 2024 minder positief. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête. De gegevens over bedrijven met vijf of meer werkzame personen zijn in oktober en november 2023 verzameld.


Accommodaties vaker schulden

Het merendeel van de horecabedrijven (bijna 85 procent) beoordeelt hun schuldenlast als lager of ongeveer even hoog als vorig jaar. Iets meer dan 15 procent van de horecabedrijven zag de schuldenlast toenemen, wat in bijna de helft van de gevallen problematisch was voor het bedrijf. Binnen de horeca geven bedrijven in de logiesverstrekking, zoals hotels en verhuurders van vakantiehuizen, vaker aan een hogere schuldenlast dan vorig jaar te hebben. Eet- en drinkgelegenheden geven juist vaker aan de schuldenlast als problematisch te ervaren.


Schuld naar beneden?

In de horeca geeft 39 procent van de bedrijven aan dat de schuldenlast van een gewenste omvang is en niet zal worden verminderd. Dit is lager dan het gemiddelde van het bedrijfsleven, waar dit 52 procent is. Ruim 3 procent van de horecabedrijven zegt de schuldenlast binnen een jaar naar een gewenste omvang te kunnen verminderen. Bijna een derde heeft daar maximaal 1 tot 5 jaar voor nodig, en 6 procent meer dan 5 jaar. Bedrijven in de logiesverstrekking geven met iets meer dan 2 procent vaker aan dat het bedrijf wordt beëindigd door de schuldenlast, dan eet- en drinkgelegenheden (minder dan 1 procent).


Meer onzekerheid over continuïteit bedrijf

In de horeca verwacht 60 procent van de bedrijven nog minstens een jaar te bestaan. Dat is lager dan het gemiddelde van 73 procent in alle bedrijfstakken. Binnen de horeca zijn logiesverstrekkers daar positiever over dan eet- en drinkgelegenheden. Die laatste groep zegt vaker dat ze geen inschatting kunnen maken van de continuïteit van hun bedrijf.

In 2023 zijn tot en met november vooralsnog 254 horecabedrijven failliet verklaard. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van heel 2022, toen 134 bedrijven in de horeca failliet gingen. Tijdens de coronapandemie lag het aantal faillissementen op een laag niveau. Daarvoor, in 2019, gingen vrijwel evenveel horecabedrijven failliet als tot nu toe in 2023. KHN meldt als kanttekening dat er heel veel bedrijven zelf stoppen en die zijn niet zichtbaar in de CBS-cijfers. De financiële situatie leidt er ook toe dat menig horecabedrijf de investeringen in de koelkast zet.


Minder investeringen voor 2024 verwacht

Ondernemers in de horeca zijn voor 2024 minder positief gestemd over de omzet, personeelssterkte en investeringen dan het gemiddelde van alle bedrijfstakken. Binnen de horeca komt dat vooral door de eet- en drinkgelegenheden, ondernemers in de logiesverstrekking zijn juist positiever gestemd dan gemiddeld. Per saldo verwacht 3 procent van de ondernemers in de eet- en drinkgelegenheden een stijging van de omzet in 2024 ten opzichte van 2023. Bij het gemiddelde van alle bedrijfstakken ligt het saldo op iets meer dan 21 procent. Ondernemers in de eet- en drinkgelegenheden verwachten een daling van de investeringen in 2024. Het saldo ligt daar op ruim -9 procent terwijl ondernemers gemiddeld genomen met een saldo van ruim 6 procent positief zijn over de investeringen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, schuld, omzet, management, investeren

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...