Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlandse luchtvaart wil schoner, stiller en sterker

Nederlandse luchtvaart wil schoner, stiller en sterker
Afbeelding van ejbartennl via Pixabay

Zo’n dertig partijen in en rond de Nederlandse luchtvaart willen de sector schoner, stiller en sterker maken. Ze doen tien concrete beloftes om een bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige luchtvaartsector voor alle Nederlanders.

Het manifest ‘Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland’ is de inbreng van de sector voor het Regeerakkoord 2023-2027 waar diverse politieke partijen nu aan werken. Het is duidelijk dat de sector hiermee een ‘vlucht naar voren’ maakt en toekomstperspectief zoekt. Dat blijkt wel uit de laatste alinea waar ook de zorgen voor de juiste vergunningen voor Schiphol aan de orde komen: "We hebben perspectief nodig om ons te ontwikkelen en zodoende mee te kunnen bewegen met wereldwijde ontwikkelingen om luchtvaart in Nederland sterk en toekomstbestendig te houden. Duidelijkheid naar de toekomst toe is belangrijk en daarom is het goed dat er nu een natuurvergunning voor Schiphol is afgegeven, waarmee de weg open ligt voor een nieuw Luchthavensverkeerbesluit (LVB) en meer duidelijkheid voor iedereen.”

Vliegen heeft impact

De luchtvaartsector stelt dat de sector mensen op mooie plekken brengt en met elkaar verbindt maar erkent ook dat vliegen ook impact heeft op het klimaat en de leefomgeving. "Het is daarom belangrijk om een nieuwe balans te vinden met de leefomgeving, waarbij de Nederlander betaalbaar kan blijven vliegen en Nederland goed verbonden blijft met de rest van de wereld”, schrijven ze. "We snappen heel goed dat vliegen schoner, stiller en zuiniger moet. Het is ook goed als we daar sectorbreed over nadenken en naar handelen, dus met het bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt dan zorgen we samen voor een bestendig toekomstbeleid voor de luchtvaart”, aldus Marcel de Nooijer, CEO van Transavia.

LuchtvaartManifest

Perspectief nodig

Volgens de sector heeft de Nederlandse luchtvaartsector ook perspectief nodig om stappen vooruit te kunnen blijven zetten en mee te kunnen blijven bewegen met wereldwijde ontwikkelingen. De 10 commitmens die in het manifest zijn genoemd moeten zowel perspectief bieden aan de sector als het klimaat.

  1. Investeren in duurzame brandstoffen
  2. Steun voor aanscherping mondiaal en Europees beleid
  3. Concrete klimaatdoelen voor 2030 en Net Zero CO2-uitstoot in 2050
  4. Meer internationale treinen voor de korte afstand
  5. Meer recyclen en 50% minder restafval
  6. Stiller vliegen
  7. Samen naar een nieuwe balans met de omgeving
  8. Minder hinder in de nacht
  9. Innovatieve luchtvaart
  10. Goede arbeidsomstandigheden
  11. Op weg naar een actieagenda

Op weg naar een actieagenda

Het blijft niet bij goede voornemens alleen. De sector wil samen met Nederland, de politiek, partners en sectorpartijen op basis van het commitments een gezamenlijke actieagenda maken die de Nederlandse luchtvaart schoner, stiller en sterker maakt, voor ons allemaal. Dat betekent niet alleen dat luchtvaart minder overlast moet veroorzaken, maar ook dat luchtvaart toegankelijk moet blijven voor iedereen, ook voor mensen die minder te besteden hebben. De sector maakt zich vooral zorgen om een wereldwijd ‘level playing field’: "Als vliegen duurder wordt door grote investeringen in verduurzaming en door ambitieuze regelgeving moet de politiek waarborgen dat er een eerlijk internationaal speelveld is zodat onze Nederlandse luchtvaart kan blijven concurreren. Waar mogelijk wordt dit vastgelegd in herziene en nieuwe (EU) regelgeving en in luchtvaartverdragen zodat de rest van de wereld ook op hetzelfde ambitieniveau komt.

Link: https://www.nlr.nl/nieuws/nederlandse-luchtvaart-roept-op-tot-gezamenlijke-actieagenda/#:~:text=Dat%20we%20onze%20klimaatdoelstellingen%202030,de%20dag%20én%20de%20nacht
Trefwoorden: luchtvaart, beleid, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.