Geplaatst op: 17-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Aantal overnachtingen Gelderland groeit naar 4,8 miljoen

Dit jaar door de grens van 5 miljoen overnachtingen

Aantal overnachtingen Gelderland groeit naar 4,8 miljoen
Zicht op de Waalkade.

In 2023 steeg het aantal bezoekers dat minimaal één nacht in Gelderland verbleef met 6,8 procent naar 4.8 miljoen. Ook het dagbezoek nam toe, zo blijkt uit analyses van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Haalt deze provincie in 2024 de 5 miljoen? Dan heeft het een groeipercentage nodig van net geen 5 procent en dat lijkt niet onhaalbaar.

 

Verreweg de meeste verblijfsgasten kwamen uit Nederland (84%). Het resterende percentage was afkomstig uit het buitenland, waarvan ruim de helft uit Duitsland en bijna een vijfde uit België. Populaire overnachtingsaccommodaties in 2023 waren hotels, B&B’s of pensions (48%), daarna bungalowparken (25,8%), kampeerterreinen (20,4%) en groepsaccommodaties (5,1%).

Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Het binnenlands toerisme is van oudsher het belangrijkst voor Gelderland, gevolgd door het inkomende toerisme uit de aangrenzende deelstaten in Duitsland en Vlaanderen. We richten onze buitenlandmarketing bewust op deze twee landen omdat Belgen en Duitsers vaker terugkomen en langer verblijven in onze provincie.”

 

Attracties groei van 9,5%

De Veluwe en de regio’s Arnhem Nijmegen verwelkomde afgelopen jaar 3,7% meer dagjesmensen, voornamelijk inwoners van Gelderland zelf. Populair waren de attracties, met een stijging in het bezoek van 9,5%.

Dijkema: "Het is mooi dat bezoekers onze provincie wederom zo goed weten te vinden en waarderen. Niet voor niets is Gelderland al jarenlang de belangrijkste binnenlandse bestemming van Nederlanders. We blijven samen met de sector hard ons best doen om dat ook zo te houden, want de bestedingen van de bezoekers zijn goed voor de regionale economie, de werkgelegenheid en de leefbaarheid van dorpen en steden.”

 

Populairste dag en tijd  

De populairste dagen voor een uitje waren zondag 13 augustus en Koningsdag op donderdag 27 april. De minst populaire dag was dinsdag 31 januari. De drukste dagen zijn zoals verwacht in het weekend. Bij bezoekers aan binnensteden is dat de zaterdag, terwijl dat in de natuur met name de zondag is. Bij attracties is naast het weekend ook de woensdagmiddag relatief druk. Het drukste tijdstip is bij alle bestemmingen op de meeste dagen één uur s ’middags.

 

Eigen tool Visitor Data Monitor (VDM)

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen analyseert sinds 2022 bezoekersstromen van ruim 300 attracties, binnensteden en natuurgebieden in Gelderland met een eigen datatool (VDM) op basis van geanonimiseerde gps-gegevens. Een uitgebreide analyse van de cijfers vind je hier.

Trefwoorden: Gelderland, overnachting, dagbezoek, attractie, vakantiepark, B&B, hotel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.