Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Campagnebeeld uit de \'boek lokaal\' campagne van VVV Texel. Foto: VVV Texel.

Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV Texel) puntsgewijs uitlegt.

Texel staat al decennia bekend om haar succesvolle eilandinitiatieven. Denk aan de TESO-boot met Texelse aandeelhouders, het grootste ondernemersplatform van Noord-Holland (TOP) en VVV Texel als eigentijdse toeristische hub voor toerist, ondernemer en inwoner. In 2024 gaat het eiland hierin nog een stap verder door meerdere projecten te lanceren en ondersteunen, ten behoeve van de eilandidentiteit en -economie.

Frank Spooren, directeur VVV Texel, trapt af: "We willen een duurzaam, (financieel) gezond eiland blijven en onze unieke identiteit in stand houden. Een identiteit die onder druk staat door marktontwikkelingen in onder meer visserij en landbouw. Het toerisme is voor het eiland waardevol, maar ook dominant en drukt in meerdere vormen soms een ongewenst stempel. Meer dan ooit is er behoefte aan unieke, echte ervaringen en producten, passend bij het karakter en uitstraling van het eiland. Dat kan maar op een manier, namelijk lokale samenwerking.”

Texelse initiatieven in 2024 in 4 punten

In samenwerking met verschillende belanghebbende partijen wordt de definitie ‘lokaal’ geactiveerd binnen domeinen als logies, natuur, horeca en retail. Deze passen goed bij de eilandidentiteit van Nederlands meest diverse Waddeneiland. Een viertal initiatieven beknopt uitgelicht:

1 Echt Texels Product ‘nieuwe stijl’

Producenten van typisch Texelse producten en delicatessen hebben zich tientallen jaren geleden verenigd in de Vereniging voor Texelse Producten Promotie (VTPP). Vanaf dit jaar moet een strategisch partnership tussen VVV Texel en deze vereniging resulteren in een stevige impuls aan het succesvol vermarkten van deze uiteenlopende eilandproducten. Professionele content in de vorm van video en verhaallijnen, maar ook het organiseren van een bijzonder winterevenement, maken onderdeel uit van deze unieke samenwerking.

2 ‘Boek Lokaal’ campagne Texelse hotels

Bij TOP aangesloten Texelse hotels bundelen hun krachten met VVV Texel, waarbij de toerist wordt gestimuleerd om ‘lokaal’ te boeken, rechtstreeks via het hotel of texel.net. Deze campagne moet leiden tot extra eilandinkomsten dankzij het besparen van aanzienlijke bedragen aan commissie bij grote online platformen. Daarnaast zijn boekingen via VVV Texel goed voor (financiële) ondersteuning van het eiland. De toeristische eilandorganisatie heeft als stichting de doelstelling optimaal te investeren in toeristisch productaanbod en kennis.

3 Natuur: adopteer inheemse bloemen

Ook de flora en fauna op Texel kan een impuls gebruiken. Zo gaat het niet goed met insecten als de Texelse zwarte bij. Om deze reden is er een bijzonder initiatief opgestart door een Texelse tuinder. De consument kan jaarlijks een vierkante meter grond adopteren voor € 15.- In ruil hiervoor zaait de tuinder het perceel in met het inheemse zadenmengsel, verzorgt het gewas en schrijft maandelijks een nieuwsbrief. Ook ontvangt de adoptant een certificaat, mag je een bosje bloemen plukken en is zelfs een bezoek of rondleiding mogelijk. 

4 Lancering @texel app

VVV Texel heeft begin januari een nieuwe app uitgebracht: @texel. Deze bevat acties en kortingen bij ruim 60 ondernemers en dat groeit wekelijks. Het biedt ondernemers een extra promotie-instrument. De verwachting is jaarlijks honderdduizenden gasten (extra) te bereiken, waarmee het lokale ondernemers extra klandizie en inkomsten moet opleveren. De app is gratis te downloaden via de Google Play en Apple Store.

Waarom gebeurt dit allemaal? Actuele ontwikkelingen wijzen op een slag om meer bewustwording voor elkaar te krijgen bij toerist, inwoner en ondernemer. Lokale initiatieven, passend bij het product en merk Texel, worden succesvol indien omarmd door de toerist. Spooren: "Met het ondersteunen van lokale initiatieven draag je bij aan het ontwikkelen en versterken van een robuuste lokale economie. Dat is meteen ook de sleutel tot het behoud van een identiteit op bestemming en het maakt je verblijf kwalitatief beter én betekenisvol.”

Trefwoorden: Texel, dmo, duurzaam, lokaal, boekingen, marketing, communicatie, duurzaamheid

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...