Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek
lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame
belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV
Texel) puntsgewijs uitlegt.
Texel staat al decennia bekend om haar
succesvolle eilandinitiatieven. Denk aan de TESO-boot met Texelse
aandeelhouders, het grootste ondernemersplatform van Noord-Holland (TOP) en VVV
Texel als eigentijdse toeristische hub voor toerist, ondernemer en inwoner. In
2024 gaat het eiland hierin nog een stap verder door meerdere projecten te
lanceren en ondersteunen, ten behoeve van de eilandidentiteit en -economie.
Frank Spooren, directeur VVV Texel, trapt af: "We willen een duurzaam,
(financieel) gezond eiland blijven en onze unieke identiteit in stand houden.
Een identiteit die onder druk staat door marktontwikkelingen in onder meer
visserij en landbouw. Het toerisme is voor het eiland waardevol, maar ook
dominant en drukt in meerdere vormen soms een ongewenst stempel. Meer dan ooit
is er behoefte aan unieke, echte ervaringen en producten, passend bij het
karakter en uitstraling van het eiland. Dat kan maar op een manier, namelijk
lokale samenwerking.”
Texelse initiatieven in 2024 in 4 punten
In samenwerking met verschillende belanghebbende partijen wordt de definitie ‘lokaal’ geactiveerd binnen domeinen als logies, natuur, horeca en retail. Deze passen goed bij de eilandidentiteit van Nederlands meest diverse Waddeneiland. Een viertal initiatieven beknopt uitgelicht:1 Echt Texels Product ‘nieuwe stijl’
Producenten van typisch Texelse producten en delicatessen hebben zich tientallen jaren geleden verenigd in de Vereniging voor Texelse Producten Promotie (VTPP). Vanaf dit jaar moet een strategisch partnership tussen VVV Texel en deze vereniging resulteren in een stevige impuls aan het succesvol vermarkten van deze uiteenlopende eilandproducten. Professionele content in de vorm van video en verhaallijnen, maar ook het organiseren van een bijzonder winterevenement, maken onderdeel uit van deze unieke samenwerking.2 ‘Boek Lokaal’ campagne Texelse hotels
Bij TOP aangesloten Texelse hotels bundelen hun krachten met VVV Texel, waarbij de toerist wordt gestimuleerd om ‘lokaal’ te boeken, rechtstreeks via het hotel of texel.net. Deze campagne moet leiden tot extra eilandinkomsten dankzij het besparen van aanzienlijke bedragen aan commissie bij grote online platformen. Daarnaast zijn boekingen via VVV Texel goed voor (financiële) ondersteuning van het eiland. De toeristische eilandorganisatie heeft als stichting de doelstelling optimaal te investeren in toeristisch productaanbod en kennis.3 Natuur: adopteer inheemse bloemen
Ook de flora en fauna op Texel kan een impuls gebruiken. Zo gaat het niet goed met insecten als de Texelse zwarte bij. Om deze reden is er een bijzonder initiatief opgestart door een Texelse tuinder. De consument kan jaarlijks een vierkante meter grond adopteren voor € 15.- In ruil hiervoor zaait de tuinder het perceel in met het inheemse zadenmengsel, verzorgt het gewas en schrijft maandelijks een nieuwsbrief. Ook ontvangt de adoptant een certificaat, mag je een bosje bloemen plukken en is zelfs een bezoek of rondleiding mogelijk.4 Lancering @texel app
VVV Texel heeft begin januari een nieuwe app uitgebracht: @texel. Deze bevat acties en kortingen bij ruim 60 ondernemers en dat groeit wekelijks. Het biedt ondernemers een extra promotie-instrument. De verwachting is jaarlijks honderdduizenden gasten (extra) te bereiken, waarmee het lokale ondernemers extra klandizie en inkomsten moet opleveren. De app is gratis te downloaden via de Google Play en Apple Store.Waarom gebeurt dit allemaal? Actuele ontwikkelingen wijzen op een slag om meer bewustwording voor elkaar te krijgen bij toerist, inwoner en ondernemer. Lokale initiatieven, passend bij het product en merk Texel, worden succesvol indien omarmd door de toerist. Spooren: "Met het ondersteunen van lokale initiatieven draag je bij aan het ontwikkelen en versterken van een robuuste lokale economie. Dat is meteen ook de sleutel tot het behoud van een identiteit op bestemming en het maakt je verblijf kwalitatief beter én betekenisvol.”