Geplaatst op: 23-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Campagnebeeld uit de \'boek lokaal\' campagne van VVV Texel. Foto: VVV Texel.

Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV Texel) puntsgewijs uitlegt.

Texel staat al decennia bekend om haar succesvolle eilandinitiatieven. Denk aan de TESO-boot met Texelse aandeelhouders, het grootste ondernemersplatform van Noord-Holland (TOP) en VVV Texel als eigentijdse toeristische hub voor toerist, ondernemer en inwoner. In 2024 gaat het eiland hierin nog een stap verder door meerdere projecten te lanceren en ondersteunen, ten behoeve van de eilandidentiteit en -economie.

Frank Spooren, directeur VVV Texel, trapt af: "We willen een duurzaam, (financieel) gezond eiland blijven en onze unieke identiteit in stand houden. Een identiteit die onder druk staat door marktontwikkelingen in onder meer visserij en landbouw. Het toerisme is voor het eiland waardevol, maar ook dominant en drukt in meerdere vormen soms een ongewenst stempel. Meer dan ooit is er behoefte aan unieke, echte ervaringen en producten, passend bij het karakter en uitstraling van het eiland. Dat kan maar op een manier, namelijk lokale samenwerking.”

Texelse initiatieven in 2024 in 4 punten

In samenwerking met verschillende belanghebbende partijen wordt de definitie ‘lokaal’ geactiveerd binnen domeinen als logies, natuur, horeca en retail. Deze passen goed bij de eilandidentiteit van Nederlands meest diverse Waddeneiland. Een viertal initiatieven beknopt uitgelicht:

1 Echt Texels Product ‘nieuwe stijl’

Producenten van typisch Texelse producten en delicatessen hebben zich tientallen jaren geleden verenigd in de Vereniging voor Texelse Producten Promotie (VTPP). Vanaf dit jaar moet een strategisch partnership tussen VVV Texel en deze vereniging resulteren in een stevige impuls aan het succesvol vermarkten van deze uiteenlopende eilandproducten. Professionele content in de vorm van video en verhaallijnen, maar ook het organiseren van een bijzonder winterevenement, maken onderdeel uit van deze unieke samenwerking.

2 ‘Boek Lokaal’ campagne Texelse hotels

Bij TOP aangesloten Texelse hotels bundelen hun krachten met VVV Texel, waarbij de toerist wordt gestimuleerd om ‘lokaal’ te boeken, rechtstreeks via het hotel of texel.net. Deze campagne moet leiden tot extra eilandinkomsten dankzij het besparen van aanzienlijke bedragen aan commissie bij grote online platformen. Daarnaast zijn boekingen via VVV Texel goed voor (financiële) ondersteuning van het eiland. De toeristische eilandorganisatie heeft als stichting de doelstelling optimaal te investeren in toeristisch productaanbod en kennis.

3 Natuur: adopteer inheemse bloemen

Ook de flora en fauna op Texel kan een impuls gebruiken. Zo gaat het niet goed met insecten als de Texelse zwarte bij. Om deze reden is er een bijzonder initiatief opgestart door een Texelse tuinder. De consument kan jaarlijks een vierkante meter grond adopteren voor € 15.- In ruil hiervoor zaait de tuinder het perceel in met het inheemse zadenmengsel, verzorgt het gewas en schrijft maandelijks een nieuwsbrief. Ook ontvangt de adoptant een certificaat, mag je een bosje bloemen plukken en is zelfs een bezoek of rondleiding mogelijk. 

4 Lancering @texel app

VVV Texel heeft begin januari een nieuwe app uitgebracht: @texel. Deze bevat acties en kortingen bij ruim 60 ondernemers en dat groeit wekelijks. Het biedt ondernemers een extra promotie-instrument. De verwachting is jaarlijks honderdduizenden gasten (extra) te bereiken, waarmee het lokale ondernemers extra klandizie en inkomsten moet opleveren. De app is gratis te downloaden via de Google Play en Apple Store.

Waarom gebeurt dit allemaal? Actuele ontwikkelingen wijzen op een slag om meer bewustwording voor elkaar te krijgen bij toerist, inwoner en ondernemer. Lokale initiatieven, passend bij het product en merk Texel, worden succesvol indien omarmd door de toerist. Spooren: "Met het ondersteunen van lokale initiatieven draag je bij aan het ontwikkelen en versterken van een robuuste lokale economie. Dat is meteen ook de sleutel tot het behoud van een identiteit op bestemming en het maakt je verblijf kwalitatief beter én betekenisvol.”

Trefwoorden: Texel, dmo, duurzaam, lokaal, boekingen, marketing, communicatie, duurzaamheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Burgemeester Meeuwisse legt eerste steen laatste Stadsvilla’s op Parc Ganuenta
De eerste vakantievilla's werden in 2013 opgeleverd. Nu is de eerste steen gelegd voor de laatste vakantievilla's.
06/11/24
Ontdek de vrijheid: dagjes uit zonder eigen auto
Nederland biedt talloze mogelijkheden om eropuit te trekken, zelfs zonder eigen vervoer.
06/11/24
Provincie Zuid-Holland verdeelt subsidies voor beleefbaar erfgoed
De provincie Zuid-Holland beloont 66 initiatieven met drie miljoen euro subsidie voor het beleefbaar maken van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Bijzonder is dat op zeven zogenaamde erfgoedtafels wordt bepaald welke initiatieven een subsidieaanvraag mogen doen.
06/11/24
Deelfietsen om toerisme te ondersteunen in Gooi en Vechtstreek
Deelfietsen kunnen in de Gooi en Vechtstreek de bereikbaarheid verbeteren en toeristen verder op weg te helpen. Het afgelopen jaar deed de provincie Noord-Holland onderzoek naar de mogelijkheden om deelfietsen in deze regio in te zetten.
06/11/24
Subsidieregeling over het verhaal van Flevoland opengesteld
De provincie Flevoland heeft de subsidieregeling opengesteld voor ondernemers en organisaties die het verhaal van Flevoland willen vertellen en bezoekers willen laten beleven. Het verhaal van Flevoland gaat over nieuw land op de zeebodem.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
06/11/24
Exclusief voor leden
ANVR naar de rechter voor reclameverbod
ANVR stapt naar de rechter om het reclameverbod op fossiele reclames in Den Haag aan te vechten. Het verbod is volgens ANVR een ‘ernstige inperking’ van de vrijheid van meningsuiting. Bovendien heeft de gemeente Den Haag een onzorgvuldig besluit genomen.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...