Geplaatst op: 23-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Campagnebeeld uit de \'boek lokaal\' campagne van VVV Texel. Foto: VVV Texel.

Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV Texel) puntsgewijs uitlegt.

Texel staat al decennia bekend om haar succesvolle eilandinitiatieven. Denk aan de TESO-boot met Texelse aandeelhouders, het grootste ondernemersplatform van Noord-Holland (TOP) en VVV Texel als eigentijdse toeristische hub voor toerist, ondernemer en inwoner. In 2024 gaat het eiland hierin nog een stap verder door meerdere projecten te lanceren en ondersteunen, ten behoeve van de eilandidentiteit en -economie.

Frank Spooren, directeur VVV Texel, trapt af: "We willen een duurzaam, (financieel) gezond eiland blijven en onze unieke identiteit in stand houden. Een identiteit die onder druk staat door marktontwikkelingen in onder meer visserij en landbouw. Het toerisme is voor het eiland waardevol, maar ook dominant en drukt in meerdere vormen soms een ongewenst stempel. Meer dan ooit is er behoefte aan unieke, echte ervaringen en producten, passend bij het karakter en uitstraling van het eiland. Dat kan maar op een manier, namelijk lokale samenwerking.”

Texelse initiatieven in 2024 in 4 punten

In samenwerking met verschillende belanghebbende partijen wordt de definitie ‘lokaal’ geactiveerd binnen domeinen als logies, natuur, horeca en retail. Deze passen goed bij de eilandidentiteit van Nederlands meest diverse Waddeneiland. Een viertal initiatieven beknopt uitgelicht:

1 Echt Texels Product ‘nieuwe stijl’

Producenten van typisch Texelse producten en delicatessen hebben zich tientallen jaren geleden verenigd in de Vereniging voor Texelse Producten Promotie (VTPP). Vanaf dit jaar moet een strategisch partnership tussen VVV Texel en deze vereniging resulteren in een stevige impuls aan het succesvol vermarkten van deze uiteenlopende eilandproducten. Professionele content in de vorm van video en verhaallijnen, maar ook het organiseren van een bijzonder winterevenement, maken onderdeel uit van deze unieke samenwerking.

2 ‘Boek Lokaal’ campagne Texelse hotels

Bij TOP aangesloten Texelse hotels bundelen hun krachten met VVV Texel, waarbij de toerist wordt gestimuleerd om ‘lokaal’ te boeken, rechtstreeks via het hotel of texel.net. Deze campagne moet leiden tot extra eilandinkomsten dankzij het besparen van aanzienlijke bedragen aan commissie bij grote online platformen. Daarnaast zijn boekingen via VVV Texel goed voor (financiële) ondersteuning van het eiland. De toeristische eilandorganisatie heeft als stichting de doelstelling optimaal te investeren in toeristisch productaanbod en kennis.

3 Natuur: adopteer inheemse bloemen

Ook de flora en fauna op Texel kan een impuls gebruiken. Zo gaat het niet goed met insecten als de Texelse zwarte bij. Om deze reden is er een bijzonder initiatief opgestart door een Texelse tuinder. De consument kan jaarlijks een vierkante meter grond adopteren voor € 15.- In ruil hiervoor zaait de tuinder het perceel in met het inheemse zadenmengsel, verzorgt het gewas en schrijft maandelijks een nieuwsbrief. Ook ontvangt de adoptant een certificaat, mag je een bosje bloemen plukken en is zelfs een bezoek of rondleiding mogelijk. 

4 Lancering @texel app

VVV Texel heeft begin januari een nieuwe app uitgebracht: @texel. Deze bevat acties en kortingen bij ruim 60 ondernemers en dat groeit wekelijks. Het biedt ondernemers een extra promotie-instrument. De verwachting is jaarlijks honderdduizenden gasten (extra) te bereiken, waarmee het lokale ondernemers extra klandizie en inkomsten moet opleveren. De app is gratis te downloaden via de Google Play en Apple Store.

Waarom gebeurt dit allemaal? Actuele ontwikkelingen wijzen op een slag om meer bewustwording voor elkaar te krijgen bij toerist, inwoner en ondernemer. Lokale initiatieven, passend bij het product en merk Texel, worden succesvol indien omarmd door de toerist. Spooren: "Met het ondersteunen van lokale initiatieven draag je bij aan het ontwikkelen en versterken van een robuuste lokale economie. Dat is meteen ook de sleutel tot het behoud van een identiteit op bestemming en het maakt je verblijf kwalitatief beter én betekenisvol.”

Trefwoorden: Texel, dmo, duurzaam, lokaal, boekingen, marketing, communicatie, duurzaamheid

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
25/11/25
Exclusief voor leden
easyJet Holidays streeft de luchtvaarttak voorbij
easyJet heeft opnieuw een jaar van stevige winstgroei achter de rug, met een stijging van de winst v...
23/10/25
Exclusief voor leden
Eurostar 50 nieuwe dubbeldekstreinen en verbinding Amsterdam naar Genève
Spoorwegmaatschappij Eurostar groeit fors door een bestelling voor vijftig nieuwe dubbeldek hogesnelheidstreinen bij de Franse treinfabrikant Alstom.
26/09/25
Exclusief voor leden
Omnisport Apeldoorn opent Velo Lounge: cruciale stap voor duurzame exploitatie**
Op 23 september heeft Omnisport Apeldoorn de Velo Lounge geopend, een nieuwe eventruimte direct naast de wieler- en atletiekbaan. De lounge biedt plaats aan 500 tot 1.500 gasten en vormt een belangrijke schakel in de verdere professionalisering van de locatie voor zakelijke evenementen.
26/09/25
Exclusief voor leden
Kasteel Land van Ooit verandert in Steenenburg hotel en vergaderlocatie
Met een feestelijke druk op de knop is Kasteel Steenenburg officieel geopend. Het voormalige Roze Kasteel, dat onderdeel is van leisure-onderneming Libéma, is getransformeerd tot een restaurant, hotel en vergaderlocatie. Op 29 september gaat Steenenburg open voor het publiek.