Geplaatst op: 23-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie

Texel mikt op duurzame en vooral lokale gastvrijheidseconomie
Campagnebeeld uit de \'boek lokaal\' campagne van VVV Texel. Foto: VVV Texel.

Het was begin januari meteen te zien in de communicatie van het eiland. Boek lokaal, en knoop als bezoeker alle lokale initiatieven aan elkaar voor duurzame belevingen. Daar zit een strategie achter die Frank Spooren (directeur VVV Texel) puntsgewijs uitlegt.

Texel staat al decennia bekend om haar succesvolle eilandinitiatieven. Denk aan de TESO-boot met Texelse aandeelhouders, het grootste ondernemersplatform van Noord-Holland (TOP) en VVV Texel als eigentijdse toeristische hub voor toerist, ondernemer en inwoner. In 2024 gaat het eiland hierin nog een stap verder door meerdere projecten te lanceren en ondersteunen, ten behoeve van de eilandidentiteit en -economie.

Frank Spooren, directeur VVV Texel, trapt af: "We willen een duurzaam, (financieel) gezond eiland blijven en onze unieke identiteit in stand houden. Een identiteit die onder druk staat door marktontwikkelingen in onder meer visserij en landbouw. Het toerisme is voor het eiland waardevol, maar ook dominant en drukt in meerdere vormen soms een ongewenst stempel. Meer dan ooit is er behoefte aan unieke, echte ervaringen en producten, passend bij het karakter en uitstraling van het eiland. Dat kan maar op een manier, namelijk lokale samenwerking.”

Texelse initiatieven in 2024 in 4 punten

In samenwerking met verschillende belanghebbende partijen wordt de definitie ‘lokaal’ geactiveerd binnen domeinen als logies, natuur, horeca en retail. Deze passen goed bij de eilandidentiteit van Nederlands meest diverse Waddeneiland. Een viertal initiatieven beknopt uitgelicht:

1 Echt Texels Product ‘nieuwe stijl’

Producenten van typisch Texelse producten en delicatessen hebben zich tientallen jaren geleden verenigd in de Vereniging voor Texelse Producten Promotie (VTPP). Vanaf dit jaar moet een strategisch partnership tussen VVV Texel en deze vereniging resulteren in een stevige impuls aan het succesvol vermarkten van deze uiteenlopende eilandproducten. Professionele content in de vorm van video en verhaallijnen, maar ook het organiseren van een bijzonder winterevenement, maken onderdeel uit van deze unieke samenwerking.

2 ‘Boek Lokaal’ campagne Texelse hotels

Bij TOP aangesloten Texelse hotels bundelen hun krachten met VVV Texel, waarbij de toerist wordt gestimuleerd om ‘lokaal’ te boeken, rechtstreeks via het hotel of texel.net. Deze campagne moet leiden tot extra eilandinkomsten dankzij het besparen van aanzienlijke bedragen aan commissie bij grote online platformen. Daarnaast zijn boekingen via VVV Texel goed voor (financiële) ondersteuning van het eiland. De toeristische eilandorganisatie heeft als stichting de doelstelling optimaal te investeren in toeristisch productaanbod en kennis.

3 Natuur: adopteer inheemse bloemen

Ook de flora en fauna op Texel kan een impuls gebruiken. Zo gaat het niet goed met insecten als de Texelse zwarte bij. Om deze reden is er een bijzonder initiatief opgestart door een Texelse tuinder. De consument kan jaarlijks een vierkante meter grond adopteren voor € 15.- In ruil hiervoor zaait de tuinder het perceel in met het inheemse zadenmengsel, verzorgt het gewas en schrijft maandelijks een nieuwsbrief. Ook ontvangt de adoptant een certificaat, mag je een bosje bloemen plukken en is zelfs een bezoek of rondleiding mogelijk. 

4 Lancering @texel app

VVV Texel heeft begin januari een nieuwe app uitgebracht: @texel. Deze bevat acties en kortingen bij ruim 60 ondernemers en dat groeit wekelijks. Het biedt ondernemers een extra promotie-instrument. De verwachting is jaarlijks honderdduizenden gasten (extra) te bereiken, waarmee het lokale ondernemers extra klandizie en inkomsten moet opleveren. De app is gratis te downloaden via de Google Play en Apple Store.

Waarom gebeurt dit allemaal? Actuele ontwikkelingen wijzen op een slag om meer bewustwording voor elkaar te krijgen bij toerist, inwoner en ondernemer. Lokale initiatieven, passend bij het product en merk Texel, worden succesvol indien omarmd door de toerist. Spooren: "Met het ondersteunen van lokale initiatieven draag je bij aan het ontwikkelen en versterken van een robuuste lokale economie. Dat is meteen ook de sleutel tot het behoud van een identiteit op bestemming en het maakt je verblijf kwalitatief beter én betekenisvol.”

Trefwoorden: Texel, dmo, duurzaam, lokaal, boekingen, marketing, communicatie, duurzaamheid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.