Geplaatst op: 24-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Lager groeipad Nederlands toerisme verwacht

Binnenlands toerisme in de min

Lager groeipad Nederlands toerisme verwacht
Afbeelding van 3093594 via Pixabay

Toeristisch Nederland heeft zich sterk hersteld van pandemie. In aantallen verblijfsgasten zijn de records van 2019 ruim gebroken. In 2023 groeide het toerisme sterk maar voor 2024 wordt door NBTC een lager groeiniveau verwacht.

In 2023 heeft ons land 50 miljoen verblijfsgasten ontvangen. Dat is 9% boven het niveau van 2019. Tussen 2022 en 2023 kreeg Nederland er maar liefst 4 miljoen gasten bij. De groei gaat wel afzwakken. NBTC verwacht in 2024 1 miljoen extra verblijfsgasten. Het inkomend toerisme groeit naar verwachting nog wel door (+7,9%) maar minder Nederlanders gaan in eigen land overnachten (-2,0%). Overall groeit het toerisme in Nederland met 2,2% in 2024 en ligt het niveau 11% boven dat van 2019.

Figuur 1: Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomst, 2012-2024

Verwachting NBTC

Economisch belang groeit

Het economisch belang van de toeristische sector zal verder toenemen; in 2022 had de sector, met 86 miljard aan bestedingen, een aandeel van 3,7% van het bruto nationaal inkomen, en verzorgde het 6,9% van de totale werkgelegenheid.

Richting en sturing geven aan de groei

Volgens NBTC-directeur Jos Vranken zitten we na corona weer op het groeipad uit Perspectief 2030: "Post corona zien we dat de wereld reist als nooit tevoren. Dat vergroot het belang om sturing en richting te geven aan de bestemming Nederland.” Het economisch belang van de toeristische sector zal verder toenemen; in 2022 had de sector, met 86 miljard aan bestedingen, een aandeel van 3,7% van het bruto nationaal inkomen, en verzorgde het 6,9% van de totale werkgelegenheid. Vranken deed ook een oproep om naast economische indicatoren ook sociale en ecologische indicatoren van toerisme verder te ontwikkelen. "De economische impact is goed gedocumenteerd. Op sociale en ecologische impact zijn nog grote stappen te maken.” Van deze nieuwe indicatoren weten we dankzij onderzoek van BUas/CELTH inmiddels wel de ecologische voetafdruk van de diverse typen vakantiegangers.

Binnenlands toerisme in de min

In 2024 komt 56,1% van de verblijfsgasten uit Nederland en 43,8% uit het buitenland. Dat is een gelijke verdeling dan voor de pandemie. Het binnenlands verblijfstoerisme, dat tussen 2021 - 2023 in positieve zin piekte zal in 2024 naar verwachting afnemen met -2,2% naar 28,7 miljoen gasten.

Groei inkomend bezoek zwakt af

In totaal zullen in 2024 circa 22,4 buitenlandse verblijfsgasten ons land bezoeken, een groei van 7,9% ten opzichte van 2023. Een jaar eerder lag de groei nog op 25% toen het inkomend toerisme nog van de pandemie moest herstellen. Ten opzichte van 2019 zal Nederland 2,3 miljoen extra buitenlandse toeristen verwelkomen. 

Van de buitenlandse gasten komt ook in 2024 het merendeel uit Europa. In de totale bezoekersmix heeft het eigen continent een aandeel van 35,6%, een half procentpunt meer dan in 2019. Dat gaat ten koste van Azië dat voor de pandemie een aandeel had van 3,2% maar in 2024 naar verwachting uitkomt op 2,7%. Amerika blijft stabiel op 4,6%.

Figuur 1: Verwachting ontwikkeling Nederlands toerisme, 2019-2024

Verwachting NBTC

Meeste bezoek uit de top 3

Van alle inkomende verblijfsbezoekers komt dit jaar 41,4% uit Duitsland. België (aandeel 14,9%) en het Verenigd Koninkrijk (aandeel 14,0%) vervolmaken de top drie. Deze landen hebben samen 70,3% van de inkomende verblijfsmarkt in handen. Vooral de Duitse markt groeide sterk. Tussen 2019 en 2024 weten 1,3 miljoen extra Duitse gasten ons land te vinden.

Waarom zwakt de groei af.

Voor de Duitse markt verwacht NBTC een afgezwakte groei. Positieve signalen zijn stijgende lonen en koopkracht bij een lagere inflatie. Negatief voor de bestemming Nederland zijn de groeiden interesse van Duitsers voor intercontinentale vakanties en het EK Voetbal in eigen land. Dat resulteert voor 2024 in een groei van 3%. Ook in België zien we een hernieuwde belangstelling voor verre reizen. De Fransen hebben veel last van een hoge inflatie met een effect op de kosten van levensonderhoud. Het toerisme uit beide landen groeit naar verwachting in 2024 met 6%. Alleen het toerisme uit het Verenigd Koninkrijk zal in 2024 sterk groeien (22%) en als laatste van de top vier op het niveau van 2019 uitkomen.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/groei-verblijfstoerisme-in-nederland-zwakt-af-in-2024.htm
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.