Geplaatst op: 24-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Topstukken Marten & Oopjen verhuizen naar Louvre

Topstukken Marten & Oopjen verhuizen naar Louvre
Marten & Oopjen gaan naar het Louvre.

Zoals afgesproken met de Fransen verhuizen Rembrandts Marten &?Oopjen (1634) vijf jaar?naar?het Louvre in Parijs. De twee levensgrote portretten werden in 2016?gezamenlijk?aangekocht door Nederland en Frankrijk en waren een enorme publiekstrekker, ook voor internationale toeristen.

Voordat ze afreizen naar Parijs zullen de werken de komende weken?voor extra onderzoek in het?restauratie-atelier?van het Rijksmuseum?zijn.?Vanaf 21 februari zijn ze te zien in het Louvre, waarna ze vanaf?2029?weer te bewonderen zijn voor?het publiek?in?het Rijksmuseum.? 

 

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum:?”Dat Nederland en Frankrijk Marten & Oopjen samen hebben verworven, is uniek en een voorbeeld van de hechte historische en culturele band tussen beide landen. In de afgelopen vijf jaar zijn?Marten &?Oopjen?in het Rijksmuseum?uitgegroeid tot absolute publiekslievelingen.?Ook in het Louvre zullen zij een belangrijke rol krijgen in?de presentatie over de Nederlandse schilderkunst.” 

 

Rembrandt schilderde de topstukken op 28-jarige leeftijd in opdracht van de twee jonggehuwden Marten Soolmans en Oopjen Coppit in 1634 in Amsterdam. Het zijn de eerste en enige pendantportretten die hij ooit in dit monumentale formaat zou maken. De minutieuze weergave van de rijke kostuums, de beweeglijkheid van de figuren en de genuanceerde lichtval laten de jonge Rembrandt zien op z’n best. De schilderijen moeten destijds grote indruk hebben gemaakt en ongetwijfeld als opmaat hebben gediend tot Rembrandts Nachtwacht in 1642. De meer dan twee meter hoge portretten verbleven vervolgens bijna 400 jaar in privébezit. Begin 2016 werden de twee schilderijen gezamenlijk gekocht door Nederland en Frankrijk, een unicum.

Trefwoorden: museum, Rembrandt, Rijksmuseum, Louvre

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.