Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store

Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store

Breda krijgt een nieuwe VVV-winkel. Op 12 april opent deze op het Stadserf onder de naam Explore Breda Store. De winkel vormt samen met het nieuwe online platform explorebreda.com de off- en online-gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de Bredase tradities en innovaties te ontdekken en beleven. Er worden jaarlijks in ieder geval 20.000 bezoekers verwacht. De gemeente Breda draagt substantieel bij aan de exploitatie. De organisatie en exploitatie ligt in handen van Breda Marketing, dat de officiële VVV-licentie in Breda heeft.


De Explore Breda Store zal open zijn van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 uur tot 15.00 uur. 

 

Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, licht toe: "In de Explore Breda Store ontvangen we onze gasten op Bredase wijze en inspireren we ze om nieuwe plekken te ontdekken. Bredase initiatieven krijgen hier een podium om te exposeren of een actuele activiteit te presenteren. Ook kun je er unieke en innovatieve stadsproducten kopen. Het verhaal van Breda vormt de inspiratie. De Explore Breda Store sluit aan op de visie van de stad. Een stad waar jong en oud het leven kan vieren en versieren. Met Explore Breda kunnen meer mensen Breda op een duurzame en creatieve manier beleven.”

 

Méér dan een infopunt

De opzet van de Explore Breda Store is mede gebaseerd op de bevindingen van het Pop-up Infopunt dat vorige zomer op de Houtmarkt is getest. Samen met de ideeën van bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers uit de stad is het concept voor de uiteindelijke brandstore verder ontwikkeld.

 

Hildegard: "Bij het Pop-up Infopunt bleek dat er nog steeds behoefte is aan een fysieke plek die meer is dan alleen een informatiepunt. Persoonlijk contact, verrassende lokale producten, beleving en ontdekking staan centraal. De Explore Breda Store steken we actueel en adaptief in. We spelen non-stop in op wat er gebeurt in de stad en hoe deze zich ontwikkelt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers blijven komen. Elke keer valt er wel iets nieuws te ontdekken.”


Het verhaal van de stad

Het vorige VVV-kantoor is in 2019 gesloten. Het werd geopend vlak voor de coronaperiode. Vanwege de onzekerheid hoelang het virus zou aanhouden, is besloten om deze te sluiten. Het toen net opgerichte Breda Marketing heeft zich eerst gericht op de ontwikkeling van het online informatie- en inspiratiekanaal explorebreda.com. Ook ontwikkelde Breda Marketing een app met creatieve, groene en historische wandel- en fietsroutes. Dit vertaalt ze nu door naar deze fysieke plek in hartje Breda, pal naast de Grote Markt. Er worden jaarlijks zo'n 20.000 bezoekers verwacht, waarvan 80% van buiten de stad die Breda voor een dagje of een weekend komt ontdekken.

 

Inrichting en personeel

De verbouwing start begin februari. Het interieurconcept heeft een flexibele insteek. Modulaire interieurelementen zorgen ervoor dat de ruimte altijd ingericht kan worden op basis van actuele behoeften. Hierbij wordt gebruik gemaakt van duurzame, zoveel mogelijk lokale materialen en komt het merk Breda visueel tot uiting. De Explore Breda Store wordt samen met partners uit de stad ontwikkeld. Samen met hen spelen ze in op actuele thema's en activiteiten. Ook biedt de Explore Breda Store een ruimte voor partijen om samen te komen en nieuwe initiatieven te presenteren. Bezoekers worden er gastvrij ontvangen door medewerkers van Breda Marketing, stadsambassadeurs en stagiairs van onder andere samenwerkingspartner De Rooi Pannen.  


De gemeente Breda stelt de komende jaren een exploitatiebudget van 100.000 euro beschikbaar. Tekorten in de exploitatie worden gedekt vanuit de reguliere begroting van Breda Marketing. Breda Marketing investeert 79.000 euro in het interieurconcept en 20.000 euro in het brandstore concept.

 

In de etalage

Wethouder Carla Kranenborg van opdrachtgever de gemeente Breda is blij dat er weer een fysieke info- en inspiratieplek komt: "Breda is een gastvrije stad en daar hoort ook een plek bij waar we mensen op weg kunnen helpen. Een plek waar we Breda letterlijk en figuurlijk in de etalage kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan onze innovatieve bedrijven, fijne restaurants, mooie winkels, bijzondere bezienswaardigheden en vele evenementen. Kortom een plek om trots op te zijn!”

 

In diverse panels blijven bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers via tests en toetsen betrokken bij de doorontwikkeling van de store en van Breda als toonaangevende leisurestad.

 

De Explore Breda Store wordt ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Claessens Erdmann, Soeps, Live Legends, Studio Pogo, Blooming, Noest en Gemeente Breda. Breda Circulair en Breda Gelijk zijn aangehaakt om de store zo duurzaam en inclusief mogelijk in te richten. De campagne en opening worden ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Goedzooi.

Trefwoorden: VVV winkel, infopunt

CELTH





||| Nieuws |||

14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...