Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store

Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store

Breda krijgt een nieuwe VVV-winkel. Op 12 april opent deze op het Stadserf onder de naam Explore Breda Store. De winkel vormt samen met het nieuwe online platform explorebreda.com de off- en online-gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de Bredase tradities en innovaties te ontdekken en beleven. Er worden jaarlijks in ieder geval 20.000 bezoekers verwacht. De gemeente Breda draagt substantieel bij aan de exploitatie. De organisatie en exploitatie ligt in handen van Breda Marketing, dat de officiële VVV-licentie in Breda heeft.


De Explore Breda Store zal open zijn van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 uur tot 15.00 uur. 

 

Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, licht toe: "In de Explore Breda Store ontvangen we onze gasten op Bredase wijze en inspireren we ze om nieuwe plekken te ontdekken. Bredase initiatieven krijgen hier een podium om te exposeren of een actuele activiteit te presenteren. Ook kun je er unieke en innovatieve stadsproducten kopen. Het verhaal van Breda vormt de inspiratie. De Explore Breda Store sluit aan op de visie van de stad. Een stad waar jong en oud het leven kan vieren en versieren. Met Explore Breda kunnen meer mensen Breda op een duurzame en creatieve manier beleven.”

 

Méér dan een infopunt

De opzet van de Explore Breda Store is mede gebaseerd op de bevindingen van het Pop-up Infopunt dat vorige zomer op de Houtmarkt is getest. Samen met de ideeën van bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers uit de stad is het concept voor de uiteindelijke brandstore verder ontwikkeld.

 

Hildegard: "Bij het Pop-up Infopunt bleek dat er nog steeds behoefte is aan een fysieke plek die meer is dan alleen een informatiepunt. Persoonlijk contact, verrassende lokale producten, beleving en ontdekking staan centraal. De Explore Breda Store steken we actueel en adaptief in. We spelen non-stop in op wat er gebeurt in de stad en hoe deze zich ontwikkelt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers blijven komen. Elke keer valt er wel iets nieuws te ontdekken.”


Het verhaal van de stad

Het vorige VVV-kantoor is in 2019 gesloten. Het werd geopend vlak voor de coronaperiode. Vanwege de onzekerheid hoelang het virus zou aanhouden, is besloten om deze te sluiten. Het toen net opgerichte Breda Marketing heeft zich eerst gericht op de ontwikkeling van het online informatie- en inspiratiekanaal explorebreda.com. Ook ontwikkelde Breda Marketing een app met creatieve, groene en historische wandel- en fietsroutes. Dit vertaalt ze nu door naar deze fysieke plek in hartje Breda, pal naast de Grote Markt. Er worden jaarlijks zo'n 20.000 bezoekers verwacht, waarvan 80% van buiten de stad die Breda voor een dagje of een weekend komt ontdekken.

 

Inrichting en personeel

De verbouwing start begin februari. Het interieurconcept heeft een flexibele insteek. Modulaire interieurelementen zorgen ervoor dat de ruimte altijd ingericht kan worden op basis van actuele behoeften. Hierbij wordt gebruik gemaakt van duurzame, zoveel mogelijk lokale materialen en komt het merk Breda visueel tot uiting. De Explore Breda Store wordt samen met partners uit de stad ontwikkeld. Samen met hen spelen ze in op actuele thema's en activiteiten. Ook biedt de Explore Breda Store een ruimte voor partijen om samen te komen en nieuwe initiatieven te presenteren. Bezoekers worden er gastvrij ontvangen door medewerkers van Breda Marketing, stadsambassadeurs en stagiairs van onder andere samenwerkingspartner De Rooi Pannen.  


De gemeente Breda stelt de komende jaren een exploitatiebudget van 100.000 euro beschikbaar. Tekorten in de exploitatie worden gedekt vanuit de reguliere begroting van Breda Marketing. Breda Marketing investeert 79.000 euro in het interieurconcept en 20.000 euro in het brandstore concept.

 

In de etalage

Wethouder Carla Kranenborg van opdrachtgever de gemeente Breda is blij dat er weer een fysieke info- en inspiratieplek komt: "Breda is een gastvrije stad en daar hoort ook een plek bij waar we mensen op weg kunnen helpen. Een plek waar we Breda letterlijk en figuurlijk in de etalage kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan onze innovatieve bedrijven, fijne restaurants, mooie winkels, bijzondere bezienswaardigheden en vele evenementen. Kortom een plek om trots op te zijn!”

 

In diverse panels blijven bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers via tests en toetsen betrokken bij de doorontwikkeling van de store en van Breda als toonaangevende leisurestad.

 

De Explore Breda Store wordt ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Claessens Erdmann, Soeps, Live Legends, Studio Pogo, Blooming, Noest en Gemeente Breda. Breda Circulair en Breda Gelijk zijn aangehaakt om de store zo duurzaam en inclusief mogelijk in te richten. De campagne en opening worden ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Goedzooi.

Trefwoorden: VVV winkel, infopunt

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.