Tegenvaller voor HSL de snelheid moet naar 120
Er rijden per direct minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam, meldt spoorbeheerder ProRail. De
hogesnelheidstreinen konden met 160 km per uur rijden van Amsterdam naar
Rotterdam. Scheurtjes in constructies leiden ertoe dat de snelheid sinds gister
is verminderd naar 120 km per uur.
Vanaf 25 januari rijden er minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit
komt doordat er op meerdere punten op deze lijn een snelheidsbeperking (TSB) is
opgelegd.
Viaduct Zuidweg
Dit was al eerder het geval op de HSL bij viaduct Zuidweg.
Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80
kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. In de Rijpwetering op
de HSL-Zuid Noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn 9
kunstwerken zoals viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als
viaduct Zuidweg. Hier was een snelheidsbeperking van 160 kilometer per uur van
kracht. Dit komt door constatering van beginnende scheurvorming bij meerdere
van deze 9 kunstwerken. Bij de HSL-Zuid is het dagelijks beheer, inclusief
onderhoud en storingsherstel, in handen van Infraspeed BV.
Quickscan
In het kader van het
onderzoek naar maatregelen die nodig zijn om weer 300 kilometer per uur te
kunnen rijden is een quickscan uitgevoerd waaruit blijkt dat het op
dit moment niet veilig is om er met een snelheid van 160 kilometer per te
blijven rijden. De snelheid is daarom op deze locaties teruggebracht naar 120
kilometer per uur.
Door deze genomen
maatregelen lopen de treinen, Intercity’s en internationale treinen, veel
vertraging op en is het dus niet meer mogelijk de volledige dienstregeling te
kunnen blijven rijden. Hierdoor vallen verschillende treinen tussen Amsterdam
en Rotterdam uit. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen
langer over de reis.