Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend
Vakbond wil schaderegeling toepassen werken met gevaarlijke stoffen - Schiphol werkt aan verbeteringen
Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat
vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel
mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV.
Vakbond FNV waarschuwt al langer voor de gevaren van
vliegtuiguitstoot en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar
geleden heeft de vakbond een handhavingsverzoek neergelegd bij de
Arbeidsinspectie. Die oordeelt dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is en
geeft aan dat er gehandhaafd gaat worden.
‘We zijn blij dat de Arbeidsinspectie heeft doorgezet en
haar wettelijk rol hier pakt’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit is een
onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol.’
Schaderegeling
De FNV pleit er voor dat werknemers die ziek zijn geworden
door de uitstoot van vliegtuigen een beroep kunnen doen op de bestaande
regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ze hebben dan recht op een
eenmalige financiële tegemoetkoming van de overheid. Het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM) moet onderzoeken hoe schadelijk en
kankerverwekkend de uitstoot van kerosine en diesel exact is.
De zaak kwam aan het rollen door moedige leden van de
vakbond. Na uitbereid onderzoek kwam de FNV in 2019 met een meldpunt. Begin
2020 klopten FNV-leden met de problematiek aan bij hun werkgever. Maar daar
kwamen ze voor een gesloten deur te staan. Jaap de Bie, campagneleider FNV:
‘Ondertussen zijn we weer 2 jaar verder. De oplossing kan niet wachten tot
2030: dit kan en moet sneller.’
Veel collega’s verloren aan kanker
‘We zijn blij met de erkenning van de arbeidsinspectie’,
zegt Gerben de Jong. Hij werkt als operationeel leidinggevende op Schiphol en
is ook actief lid van de vakbond. ‘Maar een echte oplossing laat nog altijd op
zich wachten. Door de jaren heen hebben wij veel collega’s verloren aan kanker
en hartproblemen. Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door
de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het heel ongezond is.
Ik neem aan dat Schiphol nu snel ingrijpt.
Schiphol werkt aan verbeteringen
Schiphol werkt aan het
terugdringen van uitstoot en de blootstelling van medewerkers daaraan.
Samenwerking is noodzakelijk om op de luchthaven verbeteringen door te kunnen
voeren. De luchthaven doet dit in overleg met de luchtvaartsector,
Rijksoverheid en kennisinstellingen. Schiphol werkt zo samen met andere
werkgevers aan een totaalpakket van maatregelen. Dit is een complexe opgave,
omdat een aantal van de (technologische) oplossingen die hiervoor nodig zijn
nog niet altijd voorhanden zijn.
Schiphol werkt aan:
1 Maatregelen op het
platform om de bron van uitstoot weg te halen. Voorbeelden hiervan zijn de dit
jaar doorgevoerde strengere regels om met minder motoren te taxiën en om de
hulpmotor van een vliegtuig minder te gebruiken.
2 Maatregelen om de
afstand te vergroten tussen de bron van uitstoot en de medewerkers, zoals het
aanpassen van vertrekprocedures (bij de eerste twee gates in werking getreden
dit jaar). In 2024 dient de luchtvaartsector gezamenlijk een plan van aanpak in
om de vertrekprocedures de komende jaren op Schiphol aan te
passen.
3 Experimenteel
onderzoek naar het filteren en schoonmaken van lucht op en aangrenzend aan het
platform om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Schiphol heeft afgelopen
najaar bijvoorbeeld een eerste proef gedaan met een speciale
luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. In februari start een
vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de
D-pier.