Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend

Vakbond wil schaderegeling toepassen werken met gevaarlijke stoffen - Schiphol werkt aan verbeteringen

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend
Uitstoot vliegtuigmotoren is kankerverwekkend.

Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV.


Vakbond FNV waarschuwt al langer voor de gevaren van vliegtuiguitstoot en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar geleden heeft de vakbond een handhavingsverzoek neergelegd bij de Arbeidsinspectie. Die oordeelt dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is en geeft aan dat er gehandhaafd gaat worden.


‘We zijn blij dat de Arbeidsinspectie heeft doorgezet en haar wettelijk rol hier pakt’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit is een onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol.’


Schaderegeling

De FNV pleit er voor dat werknemers die ziek zijn geworden door de uitstoot van vliegtuigen een beroep kunnen doen op de bestaande regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ze hebben dan recht op een eenmalige financiële tegemoetkoming van de overheid. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) moet onderzoeken hoe schadelijk en kankerverwekkend de uitstoot van kerosine en diesel exact is.


De zaak kwam aan het rollen door moedige leden van de vakbond. Na uitbereid onderzoek kwam de FNV in 2019 met een meldpunt. Begin 2020 klopten FNV-leden met de problematiek aan bij hun werkgever. Maar daar kwamen ze voor een gesloten deur te staan. Jaap de Bie, campagneleider FNV: ‘Ondertussen zijn we weer 2 jaar verder. De oplossing kan niet wachten tot 2030: dit kan en moet sneller.’


Veel collega’s verloren aan kanker

‘We zijn blij met de erkenning van de arbeidsinspectie’, zegt Gerben de Jong. Hij werkt als operationeel leidinggevende op Schiphol en is ook actief lid van de vakbond. ‘Maar een echte oplossing laat nog altijd op zich wachten. Door de jaren heen hebben wij veel collega’s verloren aan kanker en hartproblemen. Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het heel ongezond is. Ik neem aan dat Schiphol nu snel ingrijpt.

Schiphol werkt aan verbeteringen

Schiphol werkt aan het terugdringen van uitstoot en de blootstelling van medewerkers daaraan. Samenwerking is noodzakelijk om op de luchthaven verbeteringen door te kunnen voeren. De luchthaven doet dit in overleg met de luchtvaartsector, Rijksoverheid en kennisinstellingen. Schiphol werkt zo samen met andere werkgevers aan een totaalpakket van maatregelen. Dit is een complexe opgave, omdat een aantal van de (technologische) oplossingen die hiervoor nodig zijn nog niet altijd voorhanden zijn.   


Schiphol werkt aan:   

1 Maatregelen op het platform om de bron van uitstoot weg te halen. Voorbeelden hiervan zijn de dit jaar doorgevoerde strengere regels om met minder motoren te taxiën en om de hulpmotor van een vliegtuig minder te gebruiken.     


2 Maatregelen om de afstand te vergroten tussen de bron van uitstoot en de medewerkers, zoals het aanpassen van vertrekprocedures (bij de eerste twee gates in werking getreden dit jaar). In 2024 dient de luchtvaartsector gezamenlijk een plan van aanpak in om de vertrekprocedures de komende jaren op Schiphol aan te passen.   


3 Experimenteel onderzoek naar het filteren en schoonmaken van lucht op en aangrenzend aan het platform om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Schiphol heeft afgelopen najaar bijvoorbeeld een eerste proef gedaan met een speciale luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. In februari start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. 

Trefwoorden: Schiphol, vliegtuiguitstoot, kanker, schade

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.