Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend

Vakbond wil schaderegeling toepassen werken met gevaarlijke stoffen - Schiphol werkt aan verbeteringen

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend
Uitstoot vliegtuigmotoren is kankerverwekkend.

Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV.


Vakbond FNV waarschuwt al langer voor de gevaren van vliegtuiguitstoot en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar geleden heeft de vakbond een handhavingsverzoek neergelegd bij de Arbeidsinspectie. Die oordeelt dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is en geeft aan dat er gehandhaafd gaat worden.


‘We zijn blij dat de Arbeidsinspectie heeft doorgezet en haar wettelijk rol hier pakt’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit is een onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol.’


Schaderegeling

De FNV pleit er voor dat werknemers die ziek zijn geworden door de uitstoot van vliegtuigen een beroep kunnen doen op de bestaande regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ze hebben dan recht op een eenmalige financiële tegemoetkoming van de overheid. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) moet onderzoeken hoe schadelijk en kankerverwekkend de uitstoot van kerosine en diesel exact is.


De zaak kwam aan het rollen door moedige leden van de vakbond. Na uitbereid onderzoek kwam de FNV in 2019 met een meldpunt. Begin 2020 klopten FNV-leden met de problematiek aan bij hun werkgever. Maar daar kwamen ze voor een gesloten deur te staan. Jaap de Bie, campagneleider FNV: ‘Ondertussen zijn we weer 2 jaar verder. De oplossing kan niet wachten tot 2030: dit kan en moet sneller.’


Veel collega’s verloren aan kanker

‘We zijn blij met de erkenning van de arbeidsinspectie’, zegt Gerben de Jong. Hij werkt als operationeel leidinggevende op Schiphol en is ook actief lid van de vakbond. ‘Maar een echte oplossing laat nog altijd op zich wachten. Door de jaren heen hebben wij veel collega’s verloren aan kanker en hartproblemen. Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het heel ongezond is. Ik neem aan dat Schiphol nu snel ingrijpt.

Schiphol werkt aan verbeteringen

Schiphol werkt aan het terugdringen van uitstoot en de blootstelling van medewerkers daaraan. Samenwerking is noodzakelijk om op de luchthaven verbeteringen door te kunnen voeren. De luchthaven doet dit in overleg met de luchtvaartsector, Rijksoverheid en kennisinstellingen. Schiphol werkt zo samen met andere werkgevers aan een totaalpakket van maatregelen. Dit is een complexe opgave, omdat een aantal van de (technologische) oplossingen die hiervoor nodig zijn nog niet altijd voorhanden zijn.   


Schiphol werkt aan:   

1 Maatregelen op het platform om de bron van uitstoot weg te halen. Voorbeelden hiervan zijn de dit jaar doorgevoerde strengere regels om met minder motoren te taxiën en om de hulpmotor van een vliegtuig minder te gebruiken.     


2 Maatregelen om de afstand te vergroten tussen de bron van uitstoot en de medewerkers, zoals het aanpassen van vertrekprocedures (bij de eerste twee gates in werking getreden dit jaar). In 2024 dient de luchtvaartsector gezamenlijk een plan van aanpak in om de vertrekprocedures de komende jaren op Schiphol aan te passen.   


3 Experimenteel onderzoek naar het filteren en schoonmaken van lucht op en aangrenzend aan het platform om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Schiphol heeft afgelopen najaar bijvoorbeeld een eerste proef gedaan met een speciale luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. In februari start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. 

Trefwoorden: Schiphol, vliegtuiguitstoot, kanker, schade

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.