Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert vandaag op luchthaven
Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te
bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew
Operations (RCO).
De piloten zien het niet zitten dat in hun ogen vliegtuigbouwers onbewezen
technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten
wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die wellicht een gering
kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid.
Camiel Verhagen, voorzitter VNV: "Als piloot is het onze plicht mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Wij staan achter nieuwe technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Twee piloten die samenwerken met die technologie, brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Op geen enkele manier is bewezen dat het vervangen van één piloot door deze technologie het veiligheidsniveau verhoogt.”
Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens de? essentiële
factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. In een technologisch
systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap,
teamwerk en overlevingsinstinct. Met deze campagne
vraagt de VNV aandacht voor het belang van twee piloten in de cockpit. Iedereen
die vindt dat er geen risico genomen mag worden met veiligheid en twee piloten
het veiligst vindt, roept de VNV op de petitie ikwilveiligvliegen.nl te
tekenen.
Veerkracht in de praktijk
Negen op de tien
vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in
te spelen op veranderende omstandigheden. Ook als er een incident plaatsvindt,
bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich plots niet goed voelt of er treedt
een motorstoring op, dan zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk. De vraag
die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de
Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies
opgelost wordt. Verhagen: "Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt
geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist een.”
Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om
niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen
technologie te stoppen. VNV stelt voor om:
1 - Allereerst
onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar ook de medische en
psychologische implicaties van dit plan, waarbij koepelorganisaties van
luchtvaartmedici, -psychologen en piloten structureel worden betrokken bij
toekomstige ontwikkelingen.
2 - Onafhankelijk
onderzoek uit te laten voeren naar alle daadwerkelijke kosten en baten van het
weghalen van één piloot uit de cockpit.