Geplaatst op: 06-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Jongeren kijken niet naar startsalaris baan

Jongeren kijken niet naar startsalaris baan
Scholieren baseren hun studiekeuze niet aantoonbaar op de baankansen en startsalarissen van een opleiding. Dat blijkt uit CPB-onderzoek dat vandaag is gepubliceerd. Het is een signaal voor mbo en hbo in toerisme en recreatie dat andere prikkels sterker spelen voor de inschrijving op een studie. 

Een tekenend voorbeeld zijn wetenschappelijke economische opleidingen, meldt CPB. Het aantal inschrijvingen in die studierichting is de afgelopen jaren licht gestegen, terwijl het perspectief op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden in economische richtingen al langere tijd daalt. De algemene conclusie van het onderzoek: als gekeken wordt naar alle studierichtingen blijkt dat het aantal inschrijvingen niet samenhangt met het arbeidsmarktperspectief.

De studie die iemand heeft gedaan, doet ertoe bij het betreden van de arbeidsmarkt. Zo verschillen het startsalaris en de kans op een baan tussen sectoren en tussen studies. Ook over de tijd kunnen de verschillen groot zijn. Voor de hbo-studierichting taal en cultuur geldt bijvoorbeeld dat het uurloon de afgelopen jaren is achtergebleven bij de startsalarissen van andere hbo-studierichtingen. Bij afgestudeerden in technische mbo-opleidingen ligt het startsalaris de laatste jaren circa 20% boven het startsalaris in de sector handel.  

Personeelstekort in sectoren

Nu blijkt dat studie-inschrijvingen niet of nauwelijks reageren op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt bestaat het risico dat arbeidstekorten in bepaalde sectoren blijven voortbestaan. En dat tegelijkertijd mensen die niet beschikken over de juiste vaardigheden, na afstuderen een grotere kans op werkloosheid hebben. Vanuit economisch perspectief zou het daarom gunstig zijn wanneer jongeren bij hun studiekeuze in zekere mate rekening houden met veranderende arbeidsmarktperspectieven, meent CPB.

Betere voorlichting?

Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat betere informatievoorziening aan scholieren kan helpen om de studiekeuze bij te sturen. Er is een aantal experimenten gedaan waarbij (toekomstige) mbo-studenten expliciete informatie krijgen over de arbeidsmarkt. Dit lijkt de studiekeuze in enige mate bij te sturen. Het beschikbare onderzoek is beperkt en richt zich voornamelijk op het vmbo en mbo. Het zou wenselijk zijn als er meer onderzoek wordt gedaan naar het studiekeuzeproces op alle onderwijsniveaus.

Het onderzoek  ‘De relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-inschrijvingen’ (download van het onderzoek,) is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: HBO, MBO, onderwijs, young professional, baan, arbeidsmarkt, personeelstekort

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
28/10/24
Boekingen wintersportvakantie blijven op peil
Ondanks de milde temperaturen en beperkte sneeuwzekerheid in bepaalde wintersportgebieden tijdens afgelopen seizoen, blijven de wintersportboekingen naar Oostenrijk voor komend seizoen verrassend stabiel. Dit blijkt uit de data van vakantiehuizenverhuurder Villa for You en de Nederlandse Ski Vereniging.
23/10/24
Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
18/10/24
Center Parcs en Albron verlengen samenwerking en varen nieuwe koers
Olivier Garaïalde, CEO van Center Parcs, en Jan Willem Hilbron, algemeen directeur bij Albron hebben getekend voor contractverlenging van de samenwerking tot 30 september 2035.
17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.