Geplaatst op: 06-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Jongeren kijken niet naar startsalaris baan

Jongeren kijken niet naar startsalaris baan
Scholieren baseren hun studiekeuze niet aantoonbaar op de baankansen en startsalarissen van een opleiding. Dat blijkt uit CPB-onderzoek dat vandaag is gepubliceerd. Het is een signaal voor mbo en hbo in toerisme en recreatie dat andere prikkels sterker spelen voor de inschrijving op een studie. 

Een tekenend voorbeeld zijn wetenschappelijke economische opleidingen, meldt CPB. Het aantal inschrijvingen in die studierichting is de afgelopen jaren licht gestegen, terwijl het perspectief op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden in economische richtingen al langere tijd daalt. De algemene conclusie van het onderzoek: als gekeken wordt naar alle studierichtingen blijkt dat het aantal inschrijvingen niet samenhangt met het arbeidsmarktperspectief.

De studie die iemand heeft gedaan, doet ertoe bij het betreden van de arbeidsmarkt. Zo verschillen het startsalaris en de kans op een baan tussen sectoren en tussen studies. Ook over de tijd kunnen de verschillen groot zijn. Voor de hbo-studierichting taal en cultuur geldt bijvoorbeeld dat het uurloon de afgelopen jaren is achtergebleven bij de startsalarissen van andere hbo-studierichtingen. Bij afgestudeerden in technische mbo-opleidingen ligt het startsalaris de laatste jaren circa 20% boven het startsalaris in de sector handel.  

Personeelstekort in sectoren

Nu blijkt dat studie-inschrijvingen niet of nauwelijks reageren op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt bestaat het risico dat arbeidstekorten in bepaalde sectoren blijven voortbestaan. En dat tegelijkertijd mensen die niet beschikken over de juiste vaardigheden, na afstuderen een grotere kans op werkloosheid hebben. Vanuit economisch perspectief zou het daarom gunstig zijn wanneer jongeren bij hun studiekeuze in zekere mate rekening houden met veranderende arbeidsmarktperspectieven, meent CPB.

Betere voorlichting?

Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat betere informatievoorziening aan scholieren kan helpen om de studiekeuze bij te sturen. Er is een aantal experimenten gedaan waarbij (toekomstige) mbo-studenten expliciete informatie krijgen over de arbeidsmarkt. Dit lijkt de studiekeuze in enige mate bij te sturen. Het beschikbare onderzoek is beperkt en richt zich voornamelijk op het vmbo en mbo. Het zou wenselijk zijn als er meer onderzoek wordt gedaan naar het studiekeuzeproces op alle onderwijsniveaus.

Het onderzoek  ‘De relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-inschrijvingen’ (download van het onderzoek,) is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: HBO, MBO, onderwijs, young professional, baan, arbeidsmarkt, personeelstekort

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.