Geplaatst op: 07-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Collectieve Horeca Ontzegging verbeterd met platform en app

Collectieve Horeca Ontzegging verbeterd met platform en app
CHO is verbeterd. 50 gemeenten of gebieden starten of herstarten CHO.
Voor horecaondernemers, medewerkers en gasten is een veilig en gastvrij uitgaansklimaat belangrijk. Om dit te waarborgen en ongewenst gedrag te verminderen, is jaren geleden de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) geïntroduceerd. Recent heeft de Autoriteit Persoonsgegevens 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om deze ontzeggingen op te leggen. Om het proces meer van nu te maken, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld.

Het doel van de CHO is het vergroten van de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en gasten in de aangesloten horecagelegenheden. Door het verminderen van overlast en het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, streeft de branche naar een veiliger uitgaansklimaat waarin ongewenst gedrag niet wordt getolereerd. Ondernemers die meedoen aan een CHO spreken af dat als een gast zich ernstig misdraagt in een bedrijf, hem of haar de toegang tot een horecabedrijf wordt ontzegd. 
Die ontzegging geldt ook voor andere horecabedrijven die meedoen in het afgebakende uitgaansgebied of de gemeente. Als de persoon met ontzegging toch een van die horecabedrijven betreedt, wordt dit na aanzegging om te vertrekken beschouwd als huisvredebreuk en is dit strafbaar. Vertrekt de gast niet vrijwillig, dan zal de politie optreden en het Openbaar Ministerie de betrokken persoon vervolgen. 
 

Nieuwe deelnemers én een nieuw platform 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van KHN om collectieve horeca ontzeggingen in te kunnen voeren. Om dit proces in goede banen te leiden, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld om ontzeggingen te registreren. Vanwege veranderingen in de privacywetgeving, moest het bestaande model aangepast worden. Het nieuwe platform voldoet weer aan alle eisen en behoeften.
 

50 gebieden

In Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Deventer, Drachten, Edam-Volendam, Emmen, Enschede, Haarlem, Heerenveen, Helmond, Hellendoorn, Hengelo, Leeuwarden, Purmerend, Roosendaal, Tilburg, Zaltbommel, Zandvoort, Zutphen en Zwolle starten ondernemers binnenkort met de CHO. Voor sommige gebieden is dit een herinvoering en voor anderen een eerste begin. In andere gebieden zijn al voorbereidingen voor een vergunningaanvraag getroffen. In totaal hebben ruim 50 gemeenten of gebieden hun interesse voor de tool al getoond, waarmee ondernemers hun verantwoordelijkheid tonen en werken aan een veiliger uitgaansklimaat.

Daan van Boerdonk van Bar Bobbi in Haarlem is enthousiast: "Het CHO-systeem zorgt voor een veiliger nachtleven in Haarlem. Mensen die stelselmatig de orde verstoren worden door een krachtig samenwerkingsverband geweerd uit deelnemende horecagelegenheden.” Ook Rob Smits van Café Fier in Zandvoort is positief over het CHO-systeem. "Het helpt ons om de horeca gezellig te houden."

Preventieve werking

Horecaondernemers hebben gemerkt dat na het coronatijdperk een deel van het uitgaanspubliek voor de nodige uitdagingen zorgt. Het CHO-instrument heeft al eerder bewezen dat er een grote preventieve werking vanuit gaat. Het is natuurlijk niet leuk als je niet langer in je favoriete uitgaansgebied kunt uitgaan, omdat je geen horecabedrijf meer binnen komt en je vrienden wel. Voor meer informatie, zie ook www.horecaontzeggingen.nl.
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, veiligheid, ontzegging, gemeente, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.