Geplaatst op: 27-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie

Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Nederlanders willen massaal met vakantie maar zijn bewust van totale reissom.
Zo’n 9 op de 10 Nederlanders gaan in 2024 met vakantie. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van de ANWB. De inflatie speelt nog altijd een rol bij het maken van de vakantieplannen, melden de onderzoekers er nog als lichte waarschuwing maar de Nederlanders willen op reis. Trend: veel vakantiegangers gaan dit jaar korter op reis.

De vakantieplannen worden dit jaar minder beïnvloed door de problemen in de wereld (oorlogen en inflatie). Vorig jaar gaf 55 procent van de Nederlanders aan dat stijgende prijzen invloed hebben op de vakantieplannen, dit jaar is dat gedaald naar 46 procent. Vakantie blijft ook dit jaar belangrijk voor Nederlanders, zij gaan wel maar kiezen voor minder vaak, korter of een goedkopere vakantie vanwege inflatie. De prijs van een vakantie speelt wel degelijk een rol door de inflatie. Er wordt vaker gekeken naar alternatieve vakantiebestemmingen als Albanië en Slovenië. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: reisintentie, reizen, toerisme, Nederland, uitgaand toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
25/02/25
Exclusief voor leden
TUI biedt vrijetijdsactiviteiten voor locals aan
TUI heeft een nieuw initiatief gelanceerd dat zich richt op lokale ervaringen: ‘Experiences for Locals’. Dit programma biedt unieke activiteiten en uitstapjes aan mensen in hun eigen omgeving, zonder dat ze daarvoor hoeven te reizen.
23/02/25
Inspiratiemagazine voor natuurinclusieve recreatieterreinen
Het domein Vrijetijdseconomie van het Collectief Natuurinclusief heeft een tweede online magazine gepresenteerd. In de eerste editie stond 'meer ruimte voor recreatie' centraal, nu is het de beurt aan 'natuurinclusieve recreatieterreinen'.
17/02/25
Living Lab voor toekomstbestendig Brabant
Zes grote onderwijsinstellingen, waaronder Avans, Yonder, Yuverta, De Rooi Pannen, Tilburg University en Breda University of Applied Sciences (BUas), hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met Van Gogh Homeland. Tegelijkertijd werd Bert Smit benoemd tot bijzonder lector Van Gogh Homeland.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...