Geplaatst op: 28-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen geeft een vervolg aan haar visie zoals die is verwoord in ‘Reizen naar Morgen’. Het agentschap nam daarin het voortouw in het zoeken naar een evenwicht tussen de meerwaarde van toerisme voor de bewoner, de bezoeker, de ondernemer en de plek. Doelstelling was evolueren van 'meer' naar 'meerwaarde', van 'rendement op de investering' naar 'maatschappelijk rendement op de investering'.

Beleidsveldoverstijgende aanpak

Nu is volgens Toerisme Vlaanderen de tijd rijp om een stap verder te zetten met een beleidsveldoverstijgende aanpak. In het memorandum ‘Begeestering in Beweging’ rijkt toerisme de hand naar andere beleidsvelden, om zo florerende gemeenschappen te helpen om hun maximale potentieel te benutten. "Vanuit toerisme en onze eigen expertise willen we samen met andere beleidsvelden bijdragen aan gemeenschappelijke doelstellingen en oplossingen.” Toerisme Vlaanderen hoopt dat toerisme een zaadje kan planten dat Vlaanderen meer vruchten opbrengt op het vlak van duurzaamheid, natuur en open ruimte, energie, mobiliteit, werkgelegenheid, sociale inclusie, digitalisering, en meer. Die beleidsveldoverschrijdende samenwerking kan bijvoorbeeld uitgewerkt worden in de vorm van proeftuinen in Vlaanderen of de Living Labs van de Europese Commissie.

Toerismebeleid van morgen

In dit memorandum geeft Toerisme Vlaanderen aanbevelingen voor het toerismebeleid van morgen. Het document kwam tot stand op basis van interne en externe workshops en consultatierondes met medewerkers en kernpartners. Het bouwt verder op de huidige strategie waarbij de principes van Reizen naar Morgen centraal blijven staan. Het einddoel: een toekomst waarin toerisme meerwaarde creëert voor bezoeker, ondernemer en bewoner.

Op het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024 dat NRIT samen met de hbo-opleidingen Tourism Management organiseert licht CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen de vernieuwde strategie toe.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, dmo, cmo

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...