Geplaatst op: 28-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen geeft een vervolg aan haar visie zoals die is verwoord in ‘Reizen naar Morgen’. Het agentschap nam daarin het voortouw in het zoeken naar een evenwicht tussen de meerwaarde van toerisme voor de bewoner, de bezoeker, de ondernemer en de plek. Doelstelling was evolueren van 'meer' naar 'meerwaarde', van 'rendement op de investering' naar 'maatschappelijk rendement op de investering'.

Beleidsveldoverstijgende aanpak

Nu is volgens Toerisme Vlaanderen de tijd rijp om een stap verder te zetten met een beleidsveldoverstijgende aanpak. In het memorandum ‘Begeestering in Beweging’ rijkt toerisme de hand naar andere beleidsvelden, om zo florerende gemeenschappen te helpen om hun maximale potentieel te benutten. "Vanuit toerisme en onze eigen expertise willen we samen met andere beleidsvelden bijdragen aan gemeenschappelijke doelstellingen en oplossingen.” Toerisme Vlaanderen hoopt dat toerisme een zaadje kan planten dat Vlaanderen meer vruchten opbrengt op het vlak van duurzaamheid, natuur en open ruimte, energie, mobiliteit, werkgelegenheid, sociale inclusie, digitalisering, en meer. Die beleidsveldoverschrijdende samenwerking kan bijvoorbeeld uitgewerkt worden in de vorm van proeftuinen in Vlaanderen of de Living Labs van de Europese Commissie.

Toerismebeleid van morgen

In dit memorandum geeft Toerisme Vlaanderen aanbevelingen voor het toerismebeleid van morgen. Het document kwam tot stand op basis van interne en externe workshops en consultatierondes met medewerkers en kernpartners. Het bouwt verder op de huidige strategie waarbij de principes van Reizen naar Morgen centraal blijven staan. Het einddoel: een toekomst waarin toerisme meerwaarde creëert voor bezoeker, ondernemer en bewoner.

Op het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024 dat NRIT samen met de hbo-opleidingen Tourism Management organiseert licht CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen de vernieuwde strategie toe.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, dmo, cmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...