Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen geeft een vervolg aan haar visie zoals die is verwoord in ‘Reizen naar Morgen’. Het agentschap nam daarin het voortouw in het zoeken naar een evenwicht tussen de meerwaarde van toerisme voor de bewoner, de bezoeker, de ondernemer en de plek. Doelstelling was evolueren van 'meer' naar 'meerwaarde', van 'rendement op de investering' naar 'maatschappelijk rendement op de investering'.

Beleidsveldoverstijgende aanpak

Nu is volgens Toerisme Vlaanderen de tijd rijp om een stap verder te zetten met een beleidsveldoverstijgende aanpak. In het memorandum ‘Begeestering in Beweging’ rijkt toerisme de hand naar andere beleidsvelden, om zo florerende gemeenschappen te helpen om hun maximale potentieel te benutten. "Vanuit toerisme en onze eigen expertise willen we samen met andere beleidsvelden bijdragen aan gemeenschappelijke doelstellingen en oplossingen.” Toerisme Vlaanderen hoopt dat toerisme een zaadje kan planten dat Vlaanderen meer vruchten opbrengt op het vlak van duurzaamheid, natuur en open ruimte, energie, mobiliteit, werkgelegenheid, sociale inclusie, digitalisering, en meer. Die beleidsveldoverschrijdende samenwerking kan bijvoorbeeld uitgewerkt worden in de vorm van proeftuinen in Vlaanderen of de Living Labs van de Europese Commissie.

Toerismebeleid van morgen

In dit memorandum geeft Toerisme Vlaanderen aanbevelingen voor het toerismebeleid van morgen. Het document kwam tot stand op basis van interne en externe workshops en consultatierondes met medewerkers en kernpartners. Het bouwt verder op de huidige strategie waarbij de principes van Reizen naar Morgen centraal blijven staan. Het einddoel: een toekomst waarin toerisme meerwaarde creëert voor bezoeker, ondernemer en bewoner.

Op het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024 dat NRIT samen met de hbo-opleidingen Tourism Management organiseert licht CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen de vernieuwde strategie toe.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, dmo, cmo

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
04/03/25
Boot Holland 11 - 15 maart 2026
Boot Holland 2025 werd een maand geleden vroegtijdig afgeblazen. Nu zijn de data bekend voor dit evenement in 2026.
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.