Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Verhalen en plekjes van bewoners in de spotlight

Verhalen en plekjes van bewoners in de spotlight

Deze week start de Gelderse streken campagne 2024. Dit jaar staan de verhalen van inwoners centraal. In deze meerjarige campagne werken de regionale toerismebureaus van Gelderland gesteund door de provincie eendrachtig samen.

In de campagne ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’ worden inwoners van Gelderland actief uitgenodigd hun mooiste en meest inspirerende plekjes en verhalen te delen. Peter Drenth, gedeputeerde Recreatie en Toerisme bij provincie Gelderland, trapt de campagne af met het delen van zijn favoriete plek. Doel van de campagne is bezoekers te verleiden het diverse en verborgen aanbod van Gelderland te bezoeken.

Favorieten van lokale bewoners

De mooiste uitzichten, de lekkerste restaurants en unieke plekjes; de locals weten het je als geen ander te vertellen. Om deze tips te verzamelen, is er op de website geldersestreken.nl een formulier beschikbaar  waar inwoners hun favoriete plek en mooiste verhaal kunnen delen. Deze verhalen worden verzameld en gepresenteerd op een interactieve kaart waarop ‘alle locaties met een mooi verhaal’ worden gemarkeerd als favorieten van lokale bewoners. Op deze manier wordt een levendige streek vol prachtige verhalen gecreëerd, die anderen zal inspireren om hun eigen verhalen te delen.

GelderseStreken

Verrassend aanbod op kleinschalig niveau

De campagne is een gezamenlijk initiatief van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Stichting Achterhoek Toerisme en Stichting Bureau Toerisme en onderdeel van de campagne ‘Gelderland levert je mooie streken’ dat als doel heeft potentiële bezoekers te inspireren een bezoek aan de streken Achterhoek, Veluwe, Betuwe, Rijk van Nijmegen en regio Arnhem te brengen. Het deel ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’ is specifiek op de inwoner van de Gelderse streken gericht. Het biedt volop mogelijkheden om niet alleen de bekende hoogtepunten van Gelderland te belichten, maar ook het diverse en verborgen aanbod van de Gelderse streken op een verrassende manier te presenteren.

Natuurlijke spreiding van recreanten

Volgens Peter Drenth, gedeputeerde Recreatie en Toerisme bij provincie Gelderland, zal het actief betrekken van de inwoners een kans bieden om de onontdekte plekken van Gelderland in de spotlights te zetten. Dit zorgt voor een natuurlijke spreiding van recreanten. Hij trapt de campagne af met het delen van zijn favoriete ‘lokale geheim’: "Het Keunenhuis in Winterswijk is een prachtige authentieke scholtenboerderij. Gelegen midden in het kenmerkende Achterhoekse landschap van weilanden, akkers, houtwallen en bos. Ik vind het hier heerlijk wandelen. Kok Nel Schellekens heeft hier ook haar culinaire proeftuin, waar ze kookt met lokale producten en niets weggooit. Dit was voor mij een onvergetelijke ervaring op een unieke plek.”

Trefwoorden: dmo's, Gelderland, bewoners, spreiding

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Start Bouw Ngyuwe bij ZooParc Overloon
ZooParc Overloon is begonnen met de bouw van Ngyuwe, het grootste expeditiegebied in de geschiedenis van het park. Ngyuwe neemt bezoekers mee naar het hart van tropisch Afrika.