Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ITB Berlin: Toerisme is booming

ITB Berlin: Toerisme is booming
Foto: Messe Berlin

Vandaag start in Duitsland de grootste vakantiebeurs van de wereld de ITB. Jaarlijks bezoeken bijna 100.000 vakgenoten uit de hele wereld deze beurs. Op de openingsceremonie sprak Julia Simpson, voorzitter en CEO van de World Travel & Tourism Council over een ongekende groei van de sector: "Vorig jaar zei ik hier op dit podium dat reizen terug is. Nu, slechts 12 maanden later, is het niet alleen terug, het is booming.

Ook in gastgastland Duitsland groeit het toerisme als kool: "Vergeleken met vorig jaar zien we nu al een groei met dubbele cijfers in bezoekersaantallen uit belangrijke bronmarkten zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Griekenland. Verder weg laten onze gegevens zien dat er dit jaar meer reizigers uit de VS Duitsland zullen bezoeken dan vorig jaar. In heel Europa zien we een enorme toename van het aantal internationale aankomsten. Het aantal aankomsten in Griekenland en Portugal is met meer dan 20% gestegen ten opzichte van vorig jaar en Spanje, de op één na populairste bestemming ter wereld, gaat ook een geweldig jaar tegemoet met nu al 13% meer aankomsten.

Toerisme geeft boost aan wereldeconomie

Volgens Simpson wordt 2024 niet alleen een topjaar voor het toerisme in Duitsland, maar voor Europa en de wereld. "Travel & Tourism zou in 2023 goed zijn voor 9,2% van het wereldwijde BBP of 9,5 biljoen dollar, en werk bieden aan 320 miljoen mensen. Dat is één op de 11 banen wereldwijd. En onze enorme bijdrage aan de wereldeconomie zal ook groeien.” En de groei is er volgens Simpson nog niet uit: "In 2033 zal meer dan een op de negen banen wereldwijd in deze sector te vinden zijn. In slechts negen jaar zullen we goed zijn voor 11,6% van het wereldwijde BBP. En in het komende decennium zal Travel & Tourism twee keer zo snel groeien als de economie in het algemeen.”

Toerisme voor het goede

Reizen is in de optiek van de WTTC een van de grote versnellers van wereldwijde ontwikkeling. "En toch kan de waarde van reizen en toerisme niet alleen in economische termen worden uitgedrukt. In een tijd van politieke polarisatie leidt het mensen naar een gemeenschappelijke basis.” Tot slot van haar toespraak zei Simpson: "Maar net zoals reizen het beste kan worden ondernomen met open ogen en geest, moeten we open ogen hebben voor de uitdagingen waar we voor staan. Uit gegevens van WTTC blijkt dat onze sector verantwoordelijk was voor 8,1% van de wereldwijde uitstoot in 2019. Daarom zijn de inspanningen van onze sector voor duurzamere brandstoffen zoals SAF, biodiesel en alternatieve scheepsbrandstoffen zo belangrijk.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.