Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken

Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken

Van de Nederlandse camperaars zegt 61% weleens een camping of camperplaats te boeken, blijkt uit internationaal onderzoek dat Campercontact, app met meer dan 41.000 overnachtingsplekken in 58 landen, in maart uitvoerde. In 2019 zag Campercontact dat dit gold voor slechts 41% van de Nederlandse camperaars. Door toenemende drukte op camperlocaties komt het steeds vaker voor dat een overnachtingsplek bij aankomst vol blijkt te zijn. Vooraf boeken neemt deze irritatie weg.

  • Een onderzoek onder 4.000 camperaars toont een significante verandering in de Europese reiscultuur ten opzichte van 2019. 
  • In de laatste vijf jaar was er een sterke stijging van het percentage camperaars in Nederland, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk dat vooraf campings en camperplaatsen boekt. 
  • Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn koploper met 74% van de camperaars, terwijl groot camperland Frankrijk op 50% staat. 

In heel Europa sterke toename in boekingen 

Deze trend is ook in andere grote Europese camperlanden duidelijk waarneembaar. Er was ook een duidelijke verschuiving in Italië (van 43% in 2019 naar 67% nu), maar de grootste sprong werd gemaakt in Duitsland (van 36% naar 74%), waarschijnlijk als gevolg van de recente recordverkoop van campers en motorhomes. 

Alleen de Britten waren ook in 2019 al gewend om vooraf te reserveren (72%). Zij gaan nu met 74% consistent aan de leiding, samen met de Duitse camperaars. Frankrijk scoorde vijf jaar geleden al als laagste (32%) en doet dat nu nog steeds (50%), al is ook hier een duidelijke stijging te zien.

 

Extra boekingen ontvangen via Campercontact 

"Deze toename in het aantal camperaars dat hun plekken vooraf boekt, weerspiegelt een veranderende reiscultuur," zegt Lars Smit, Commercieel Directeur bij Campercontact. "Bij Campercontact streven we er, samen met onze gemeenschap naar om betrouwbare informatie aan reizigers te bieden, zodat ze hierop kunnen vertrouwen voor hun planning. Daarnaast assisteren we campings, camperplaatsen en overkoepelende organisaties in Europa met het ontvangen van boekingen gedurende het hele jaar."

Trefwoorden: Toename, vooraf boeken, overnachtingsplek, camperaars

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...