Geplaatst op: 07-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof

NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Campagnebeeld tentoonstelling Porseleinkoorts.
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station van Leeuwarden. Ruimte is beschikbaar gesteld als etalage voor de tentoonstelling Porseleinkoorts van het museum Princessehof.

Sinds woensdag 6 maart kunnen reizigers op station Leeuwarden alvast een voorproefje krijgen van de tentoonstelling Porseleinkoorts in Keramiekmuseum Princessehof. Het museum, dat op loopafstand van het station ligt, heeft een voormalige winkelruimte in gebruik genomen als expositieruimte. De ruimte toont sinds deze week grote replica’s van porseleinen figuren zoals mopshonden die tekenend zijn voor de nieuwe tentoonstelling. Porseleinkoorts is te zien in het museum tot 1 september 2024.

Zowel NS als het museum zijn enthousiast over de samenwerking. "Het station wordt er verrassender van en ik vind het heel mooi dat een museum waarvoor veel bezoekers per trein naar Leeuwarden komen al te ervaren is op het station," zegt stationsmanager Gertrud Kuis.

Museumdirecteur Kris Callens vindt het beschikbaar stellen van de ruimte op het station fantastisch. "Zo kunnen we passanten een voorproefje te geven van onze prachtige gloednieuwe tentoonstelling ‘Porseleinkoorts’. Veel van onze bezoekers reizen van elders met de trein naar Leeuwarden en hiermee krijgen ze een gloeiend warm welkom." 

De tentoonstelling Porseleinkoorts: het witte goud van Augustus de Sterke en Madame de Pompadour toont de gekte die in Europa ontstond rond porselein in de achttiende eeuw. Het is een zinderend verhaal over het ontstaan van het Europese porselein, verteld door twee iconische personen uit deze turbulente tijd: Augustus de Sterke (1670-1733), keurvorst van Saksen, Koning van Polen en oprichter van de Meissen porseleinfabriek in Duitsland, en Madame de Pompadour (1721-1764), maîtresse, cultureel adviseur en vertrouweling van koning Lodewijk XV en beschermvrouwe van de Sèvres porseleinfabriek in Frankrijk.
Trefwoorden: NS, station, museum

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.