Geplaatst op: 08-03-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Het inkomend toerisme groeit weer als kool. Nederland moet het qua aantallen buitenlandse toeristen vooral hebben van bezoekers uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Die drie landen zijn samen goed voor 57% van het inkomend toerisme. Redenen genoeg voor NBTC om in vernieuwde Key Insights de schijnwerpers op Duitsers, Belgen en Britten te zetten.

Bekendheid

De allereerste stap in research naar de kernmarkten is het basisniveau: hoe bekend zijn we eigenlijk in Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk? Dat heeft NBTC in 2023 onderzocht en daartoe in elk land duizend mensen ondervraagd. We zijn het bekendst onder Belgen. Van hen zegt 52% Nederland goed of redelijk te kennen. De bekendheid in Duitsland (47%) en het Verenigd Koninkrijk (46%) ontlopen elkaar niet veel.

Associaties

Op de vraag waar ze Nederland mee associëren, noemen Duitsers vaak tulpen, Amsterdam, kaas en de zee. Als de Belgen denken aan Nederland, dan komen de volgende spontane associaties veel bij hen op: Amsterdam, fiets, kaas, molens en tulpen. Britten antwoorden vaak tulpen, Amsterdam en windmolens op de vraag waar ze Nederland mee associëren. Duitsers vinden Nederlanders aardig, vriendelijk, behulpzaam en open. Belgen vinden ons vriendelijk, hartelijk en gastvrij. Britten noemen ook vriendelijk en gastvrij en voegen daar aardig aan toe.

Reizen

Uit deze kernmarkten groeit na een forse coronadip het toerisme naar Nederland weer fors. Vooral uit Duitsland. Ten opzichte van 2019 bezochten in 2023 een miljoen extra Duitse toeristen ons land. De Belgische markt zit weer op het niveau van 2019 en alleen de Britse markt loopt nog wat achter maar zal zich in 2024 naar verwachting helemaal herstellen. We verdienen overigens het meest aan de Britse gasten. Zij geven per persoon per verblijf maar liefst 715 euro uit. Belgen zijn goed voor 617 euro en Duitsers besteden 429 euro. De bestedingen van Britten zijn zo hoog vanwege de vervoerscomponent en het feit dat veel zakenreizigers uit het Verenigd Koninkrijk ons land aandoen.

Tijdens de onlinepresentatie van de nieuwe Key Insights deelden landenmanagers Bram Straatman (België), Sandra Ishmael (VK) en Martin Pohl (Duitsland) de belangrijkste inzichten met ons.

Duitsland

Interessant om te zien dat meer dan 40% van de Duitsers binnen 1 tot 14 dagen voor vertrek een trip naar Nederland boekt. Dat wordt gedreven door de relatief korte afstand en de eventueel (goede) weersvoorspellingen. Alhoewel Duitsers digitaal nog wel wat achterlopen op ons wordt inmiddels 57% van alle vakantiereizen van Duitsers online geboekt. Dat is hoger bij een korte vakantie (66%). Naar Nederland wordt 80% van de reizen van Duitsers online geboekt. Dat komt vooral omdat voor een vakantie naar Nederland overwegend alleen de accommodatie wordt geboekt.

Duitsers gaan nog steeds graag en heel veel naar de Nederlandse kust. Twee derde van de Duitsers die ons land bezoekt verblijft aan de Hollandse of Zeeuwse kust. Na corona gaan Duitsers meer naar een vakantiehuis (+24%) of camping (+34%). Hotels blijven met +15% wat achter. Regio’s met vakantieparken profiteren daarvan. Duitsers blijven gemiddeld 5 nachten op vakantieparken. Duitsers zijn heel actief op vakanties. Ze ondernemen gemiddeld 4,6 verschillende activiteiten. Populair zijn uit eten gaan, fietsen, stadswandeling, natuurwandeling, strand/duinen en winkelen. Maar ook bezoek aan museum en attractiepark valt in de smaak.

Tips:

  • Zorg dat je ze in het Duits aanspreekt en maak een Duitse website
  • Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden zijn voor Duitsers heel belangrijk.
  • Ken de vakantieperioden in Duitsland om daarop in te spelen
  • Beveel ook leuke activiteiten in de regio aan en vertel waar ze een fiets kunnen huren

Verenigd Koninkrijk

Voor Britten zijn de grote steden belangrijke bestemmingen. Toch bezoekt 81% van hen tijdens het verblijf in Nederland ook het landelijk gebied en overnacht 27% van de Britten in kleinere steden. Vanuit het Verenigd Koninkrijk is zakelijk bezoek van significante omvang. De verdeling MICE/Individueel is 61% versus 39%. Dat is goed nieuws omdat MICE-bezoekers beter over Nederland zijn te sturen en te spreiden. Die MICE-bezoekers bieden grote kansen voor bleisure: 54% van de zakelijke reizigers zou een leisure deel aan een zakelijke trip willen toevoegen. Dat vraag wel wat van boekingssystemen. In dezelfde boeking moeten zakelijke reizigers het zakelijk deel met hun zakelijke kaart kunnen betalen en het privé deel met hun persoonlijke creditkaart. Excellente wifi is essentieel voor deze markt. 47% van de Britse reizigers boekt graag via de reisbranche. Naar Nederland boekt ongeveer de helft van de Britten een pakketreis.

Tips:

  • Britten willen best buiten Amsterdam overnachten
  • Zakelijke reizigers zijn qua omvang en bestedingen een belangrijke doelgroep
  • Zorg dat je in de UK je aanbod in de reisbranche krijgt

België

Dertig jaar geleden kwamen 650.000 Belgen naar Nederland voor een korte of lange vakantie. Inmiddels zijn het er 1,5 miljoen. De focus vanuit Nederland ligt vooral op Vlaanderen. Herhaalbezoek is daarbij belangrijk. Een deel van de 6,5 miljoen Vlamingen gaan meerdere keren per jaar naar Nederland voor een verblijf. Dat doen ze overwegend met de auto (74%). Ze gebruiken de auto overwegend voor het bereiken van de bestemming en verkennen de omgeving veelal met de fiets of de benenwagen. 16% komt met de trein en dat aandeel groeit omdat ons land per trein steeds beter en sneller met België wordt verbonden.

Belgen komen naar Nederland voor een stedentrip, strand en natuur, cultuur en actief. Ze bezoeken grotere steden maar zijn ook te vinden in secondaire steden zoals Breda, Maastricht of de Hanzesteden. Belgen waarderen de weidsheid van onze stranden en de natuur. Ze zijn ook voor verandering te porren en vinden het leuk om in een andere omgeving te verkeren. Belgen wandelen en fietsen graag in Nederland. De fiets is echt wel het usp voor Nederland. Belgen houden van het goede leven. Ze zitten op graag het terras, shoppen en uit eten gaan. Ze ondernemen ook graag een stadswandeling. De meeste Belgen verblijven in Nederland onder de lijn Den Helder – Arnhem.

Tips:

  • De Belg bestaat niet. Er zijn Vlamingen, Brusselaars, Walen en Duitstaligen met elk hun eigen cultuur
  • Belgen zijn heel trouw aan hun bestemming. Ze zijn heel nieuwsgierig en willen nieuwe ervaringen opdoen en nieuwe plekjes ontwikkelen
  • De Belg is vertrouwd met Nederland. Je moet als ondernemer vooral tips en ideeen aanreiken. Ze weten wel wat ze kunnen verwachten van de accommodaties
  • Nederland is de bestemming voor de korte vakantie
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/markten-segmenten.htm
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Engeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/12/24
Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.
27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...