Geplaatst op: 08-03-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Vergroot uw kennis over buitenlandse toeristen

Het inkomend toerisme groeit weer als kool. Nederland moet het qua aantallen buitenlandse toeristen vooral hebben van bezoekers uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Die drie landen zijn samen goed voor 57% van het inkomend toerisme. Redenen genoeg voor NBTC om in vernieuwde Key Insights de schijnwerpers op Duitsers, Belgen en Britten te zetten.

Bekendheid

De allereerste stap in research naar de kernmarkten is het basisniveau: hoe bekend zijn we eigenlijk in Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk? Dat heeft NBTC in 2023 onderzocht en daartoe in elk land duizend mensen ondervraagd. We zijn het bekendst onder Belgen. Van hen zegt 52% Nederland goed of redelijk te kennen. De bekendheid in Duitsland (47%) en het Verenigd Koninkrijk (46%) ontlopen elkaar niet veel.

Associaties

Op de vraag waar ze Nederland mee associëren, noemen Duitsers vaak tulpen, Amsterdam, kaas en de zee. Als de Belgen denken aan Nederland, dan komen de volgende spontane associaties veel bij hen op: Amsterdam, fiets, kaas, molens en tulpen. Britten antwoorden vaak tulpen, Amsterdam en windmolens op de vraag waar ze Nederland mee associëren. Duitsers vinden Nederlanders aardig, vriendelijk, behulpzaam en open. Belgen vinden ons vriendelijk, hartelijk en gastvrij. Britten noemen ook vriendelijk en gastvrij en voegen daar aardig aan toe.

Reizen

Uit deze kernmarkten groeit na een forse coronadip het toerisme naar Nederland weer fors. Vooral uit Duitsland. Ten opzichte van 2019 bezochten in 2023 een miljoen extra Duitse toeristen ons land. De Belgische markt zit weer op het niveau van 2019 en alleen de Britse markt loopt nog wat achter maar zal zich in 2024 naar verwachting helemaal herstellen. We verdienen overigens het meest aan de Britse gasten. Zij geven per persoon per verblijf maar liefst 715 euro uit. Belgen zijn goed voor 617 euro en Duitsers besteden 429 euro. De bestedingen van Britten zijn zo hoog vanwege de vervoerscomponent en het feit dat veel zakenreizigers uit het Verenigd Koninkrijk ons land aandoen.

Tijdens de onlinepresentatie van de nieuwe Key Insights deelden landenmanagers Bram Straatman (België), Sandra Ishmael (VK) en Martin Pohl (Duitsland) de belangrijkste inzichten met ons.

Duitsland

Interessant om te zien dat meer dan 40% van de Duitsers binnen 1 tot 14 dagen voor vertrek een trip naar Nederland boekt. Dat wordt gedreven door de relatief korte afstand en de eventueel (goede) weersvoorspellingen. Alhoewel Duitsers digitaal nog wel wat achterlopen op ons wordt inmiddels 57% van alle vakantiereizen van Duitsers online geboekt. Dat is hoger bij een korte vakantie (66%). Naar Nederland wordt 80% van de reizen van Duitsers online geboekt. Dat komt vooral omdat voor een vakantie naar Nederland overwegend alleen de accommodatie wordt geboekt.

Duitsers gaan nog steeds graag en heel veel naar de Nederlandse kust. Twee derde van de Duitsers die ons land bezoekt verblijft aan de Hollandse of Zeeuwse kust. Na corona gaan Duitsers meer naar een vakantiehuis (+24%) of camping (+34%). Hotels blijven met +15% wat achter. Regio’s met vakantieparken profiteren daarvan. Duitsers blijven gemiddeld 5 nachten op vakantieparken. Duitsers zijn heel actief op vakanties. Ze ondernemen gemiddeld 4,6 verschillende activiteiten. Populair zijn uit eten gaan, fietsen, stadswandeling, natuurwandeling, strand/duinen en winkelen. Maar ook bezoek aan museum en attractiepark valt in de smaak.

Tips:

  • Zorg dat je ze in het Duits aanspreekt en maak een Duitse website
  • Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden zijn voor Duitsers heel belangrijk.
  • Ken de vakantieperioden in Duitsland om daarop in te spelen
  • Beveel ook leuke activiteiten in de regio aan en vertel waar ze een fiets kunnen huren

Verenigd Koninkrijk

Voor Britten zijn de grote steden belangrijke bestemmingen. Toch bezoekt 81% van hen tijdens het verblijf in Nederland ook het landelijk gebied en overnacht 27% van de Britten in kleinere steden. Vanuit het Verenigd Koninkrijk is zakelijk bezoek van significante omvang. De verdeling MICE/Individueel is 61% versus 39%. Dat is goed nieuws omdat MICE-bezoekers beter over Nederland zijn te sturen en te spreiden. Die MICE-bezoekers bieden grote kansen voor bleisure: 54% van de zakelijke reizigers zou een leisure deel aan een zakelijke trip willen toevoegen. Dat vraag wel wat van boekingssystemen. In dezelfde boeking moeten zakelijke reizigers het zakelijk deel met hun zakelijke kaart kunnen betalen en het privé deel met hun persoonlijke creditkaart. Excellente wifi is essentieel voor deze markt. 47% van de Britse reizigers boekt graag via de reisbranche. Naar Nederland boekt ongeveer de helft van de Britten een pakketreis.

Tips:

  • Britten willen best buiten Amsterdam overnachten
  • Zakelijke reizigers zijn qua omvang en bestedingen een belangrijke doelgroep
  • Zorg dat je in de UK je aanbod in de reisbranche krijgt

België

Dertig jaar geleden kwamen 650.000 Belgen naar Nederland voor een korte of lange vakantie. Inmiddels zijn het er 1,5 miljoen. De focus vanuit Nederland ligt vooral op Vlaanderen. Herhaalbezoek is daarbij belangrijk. Een deel van de 6,5 miljoen Vlamingen gaan meerdere keren per jaar naar Nederland voor een verblijf. Dat doen ze overwegend met de auto (74%). Ze gebruiken de auto overwegend voor het bereiken van de bestemming en verkennen de omgeving veelal met de fiets of de benenwagen. 16% komt met de trein en dat aandeel groeit omdat ons land per trein steeds beter en sneller met België wordt verbonden.

Belgen komen naar Nederland voor een stedentrip, strand en natuur, cultuur en actief. Ze bezoeken grotere steden maar zijn ook te vinden in secondaire steden zoals Breda, Maastricht of de Hanzesteden. Belgen waarderen de weidsheid van onze stranden en de natuur. Ze zijn ook voor verandering te porren en vinden het leuk om in een andere omgeving te verkeren. Belgen wandelen en fietsen graag in Nederland. De fiets is echt wel het usp voor Nederland. Belgen houden van het goede leven. Ze zitten op graag het terras, shoppen en uit eten gaan. Ze ondernemen ook graag een stadswandeling. De meeste Belgen verblijven in Nederland onder de lijn Den Helder – Arnhem.

Tips:

  • De Belg bestaat niet. Er zijn Vlamingen, Brusselaars, Walen en Duitstaligen met elk hun eigen cultuur
  • Belgen zijn heel trouw aan hun bestemming. Ze zijn heel nieuwsgierig en willen nieuwe ervaringen opdoen en nieuwe plekjes ontwikkelen
  • De Belg is vertrouwd met Nederland. Je moet als ondernemer vooral tips en ideeen aanreiken. Ze weten wel wat ze kunnen verwachten van de accommodaties
  • Nederland is de bestemming voor de korte vakantie
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/markten-segmenten.htm
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Engeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...