Geplaatst op: 12-03-2024
Auteur: Redactie

Waarom werkt het geven van relatiegeschenken?

Waarom werkt het geven van relatiegeschenken?
Bij het ondernemen is klantcontact en het tevreden houden van partners erg belangrijk. Naast goede service en kwalitatieve producten aanbieden, kun je dit ook doen door middel van het geven van relatiegeschenken. Door het geven van relatiegeschenken kun je op een makkelijke manier je naamsbekendheid vergroten. Het is dan ook niet voor niks dat relatiegeschenken geven in veel gevallen een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie is. Maar waarom werkt het geven van relatiegeschenken nu zo goed? Wij leggen het je uit.

Een persoonlijk cadeau werkt altijd

Waar promotieartikelen vaak aan grote groepen gegeven worden, worden relatiegeschenken dat niet. In veel gevallen worden relatiegeschenken gegeven aan zakelijke relaties, klanten en werknemers. Doordat dit een relatief kleine groep is, kun je als bedrijf veel makkelijker een persoonlijk cadeau geven. Zo kun je pennen bedrukken en deze samen met een schrijfset en een kaartje aan je klanten geven. Door de kaart te voorzien van een leuke boodschap, kun je laten zien dat je geeft om je klanten, partners of werknemers en dat je ze waardeert. Zo kun je de relatie op een vrij eenvoudige manier versterken.

De kracht van offline reclame

Het tweede voordeel van een fysiek relatiegeschenk, is het feit dat het offline marketing is. Vandaag de dag vindt het grootste gedeelte van de gemiddelde marketingstrategie online plaats, waardoor het lastiger is om als bedrijf op te vallen. Juist daarom valt het gebruik van offline reclame, in dit geval door middel van een fysiek relatiegeschenk dat je kunt laten maken op greengiving.nl, veel meer op. Door het geschenk te voorzien van je bedrijfsnaam en logo, worden mensen vaker geconfronteerd met jouw onderneming, waardoor ze jouw naam makkelijker zullen onthouden. Hierdoor zullen ze dan ook sneller voor jouw bedrijf kiezen én neemt je naamsbekendheid verder toe. 

De psychologie achter relatiegeschenken

Wist je dat er ook een psychologische logica zit achter het geven van relatiegeschenken? Jij laat namelijk zien dat een persoon of bedrijf belangrijk is voor jou en jouw bedrijf. Hierdoor voelt de ontvanger meer de neiging om wat terug te doen. Dit wordt ook wel de regel van wederkerigheid genoemd. De ontvanger zal daardoor sneller voor jouw bedrijf kiezen wanneer ze jouw diensten of producten nodig hebben en zullen daarbij ook positief over jou en jouw bedrijf praten tegen anderen. Vooral het laatste is erg belangrijk, want gesproken reclame, waarin een partij jouw product of dienst adviseert aan een ander, werkt toch het best.

Trefwoorden: relatiegeschenk, marketing, sales

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
    22/11/24
    Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
    Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
    22/11/24
    Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
    Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

    ||| Agenda |||

    22/11/24
    22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
    Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...