Geplaatst op: 12-03-2024
Auteur: Redactie

Waarom werkt het geven van relatiegeschenken?

Waarom werkt het geven van relatiegeschenken?
Bij het ondernemen is klantcontact en het tevreden houden van partners erg belangrijk. Naast goede service en kwalitatieve producten aanbieden, kun je dit ook doen door middel van het geven van relatiegeschenken. Door het geven van relatiegeschenken kun je op een makkelijke manier je naamsbekendheid vergroten. Het is dan ook niet voor niks dat relatiegeschenken geven in veel gevallen een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie is. Maar waarom werkt het geven van relatiegeschenken nu zo goed? Wij leggen het je uit.

Een persoonlijk cadeau werkt altijd

Waar promotieartikelen vaak aan grote groepen gegeven worden, worden relatiegeschenken dat niet. In veel gevallen worden relatiegeschenken gegeven aan zakelijke relaties, klanten en werknemers. Doordat dit een relatief kleine groep is, kun je als bedrijf veel makkelijker een persoonlijk cadeau geven. Zo kun je pennen bedrukken en deze samen met een schrijfset en een kaartje aan je klanten geven. Door de kaart te voorzien van een leuke boodschap, kun je laten zien dat je geeft om je klanten, partners of werknemers en dat je ze waardeert. Zo kun je de relatie op een vrij eenvoudige manier versterken.

De kracht van offline reclame

Het tweede voordeel van een fysiek relatiegeschenk, is het feit dat het offline marketing is. Vandaag de dag vindt het grootste gedeelte van de gemiddelde marketingstrategie online plaats, waardoor het lastiger is om als bedrijf op te vallen. Juist daarom valt het gebruik van offline reclame, in dit geval door middel van een fysiek relatiegeschenk dat je kunt laten maken op greengiving.nl, veel meer op. Door het geschenk te voorzien van je bedrijfsnaam en logo, worden mensen vaker geconfronteerd met jouw onderneming, waardoor ze jouw naam makkelijker zullen onthouden. Hierdoor zullen ze dan ook sneller voor jouw bedrijf kiezen én neemt je naamsbekendheid verder toe. 

De psychologie achter relatiegeschenken

Wist je dat er ook een psychologische logica zit achter het geven van relatiegeschenken? Jij laat namelijk zien dat een persoon of bedrijf belangrijk is voor jou en jouw bedrijf. Hierdoor voelt de ontvanger meer de neiging om wat terug te doen. Dit wordt ook wel de regel van wederkerigheid genoemd. De ontvanger zal daardoor sneller voor jouw bedrijf kiezen wanneer ze jouw diensten of producten nodig hebben en zullen daarbij ook positief over jou en jouw bedrijf praten tegen anderen. Vooral het laatste is erg belangrijk, want gesproken reclame, waarin een partij jouw product of dienst adviseert aan een ander, werkt toch het best.

Trefwoorden: relatiegeschenk, marketing, sales

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    14/03/25
    Exclusief voor leden
    Flinke omzetgroei in reisbranche
    In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
    14/03/25
    Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
    Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
    13/03/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
    Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
    13/03/25
    Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
    13/03/25
    Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
    Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    KLM migreert applicaties naar cloud
    Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
    12/03/25
    Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
    Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
    Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

    ||| Agenda |||

    18/03/25
    18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
    Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...