Geplaatst op: 14-03-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring

Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring

De eigenaren van Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam (UT) hebben woensdag 6 maart uit handen van Eelke Horselenberg, directeur van Stichting De Groene Koepel, een Gouden Haring in de categorie Goud Waard ontvangen. Zij kregen deze prijs voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk van Natuurkampeerterreinen.

 

 Niet alleen hebben zij zich ingezet voor de rust op en rond hun terrein, ook hebben zij grote stappen gezet in verdere verduurzaming door douchewater te gebruiken voor het doorspoelen van de toiletten.

 

Publieksprijs

De tweede Gouden Haring, een publieksprijs, ging naar De Dassenburcht in Overijssel. De Groene Koepel heeft kampeerders gevraagd naar hun favoriete Natuurkampeerterrein. Hierop kwamen bijna 250 reacties binnen, waarna een jury de winnaar bepaalde. De Dassenburcht, een terrein van Staatsbosbeheer, won met deze inzending:

 

 ‘Ik kwam er al als kleine jongen met mijn ouders en zus op de fiets uit Roden toen het sanitair alleen nog maar bestond uit één toilet. Zoveel geweldig mooie herinneringen aan alle avonturen die ik op het kampeerterrein en in de omgeving beleefd heb. Zoals die ene keer dat het 's nachts zo hard onweerde dat ik omgekeerd in mijn slaapzak zat. Wat hebben mijn ouders en zus gelachen. De volgende dag kon ik er zelf ook wel om lachen. Of die keer dat ik alleen samen, als mannen onder elkaar, met mijn vader ging kamperen en we op zoek gingen naar uilenballen bij de Zwarte Dennen.

Inmiddels is mijn vader overleden en ben ik geen kleine jongen meer, maar elke keer als ik bij De Dassenburcht kom, beleef ik alles weer een klein beetje opnieuw.’

Trefwoorden: Prijs, natuurkampeerterrein, verduurzaming

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.