Geplaatst op: 18-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Hoe toeristen reageren op gedragsmatige communicatie in tegengaan voedselverspilling

Hoe toeristen reageren op gedragsmatige communicatie in tegengaan voedselverspilling
Een internationaal onderzoeksteam bekeek hoe toeristen reageren op communicatie om zich milieuverantwoord te gedragen. In hotels in het hogere middensegment aan de Sloveense kust werden verschillende benaderingen bij buffetmaaltijden getest met het oog op het terugdringen van voedselverspilling.

Het kleine havenstadje Piran aan de Adriatische kust is een populaire toeristische bestemming. Onderzoekers willen ontdekken wat mensen ertoe kan aanzetten om aan het milieu te denken, zelfs als ze met vakantie zijn. De stickeropschriften op handdoeken in hotels over de hele wereld zijn misschien wel de bekendste van alle oproepen aan toeristen om zich milieuvriendelijk te gedragen. Dit is de simpele boodschap: gebruik de handdoek nog een keer en help ons water en wasmiddel te besparen – ter wille van het milieu. Een bilateraal samenwerkingsproject tussen de Universiteit van Ljubljana in Slovenië en de Universiteit voor Economie en Bedrijfskunde van Wenen, ondersteund door het Oostenrijkse Wetenschapsfonds FWF, onderzocht de effectiviteit van dergelijke gedragsmatige oproepen aan vakantiegangers in voor daadwerkelijke besparingen bij maalteijden en vergeleek vervolgens de resultaten. Het team, bestaande uit deskundigen op het gebied van toerisme en statistiek, voerde ter plaatse meerdere experimenten uit, waarbij de nadruk lag op het probleem van voedselverspilling. Voedsel is immers verantwoordelijk voor bijna de helft van al het afval in deze sector. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toerisme, gedrag, hotel, eten, maaltijd, voedselverspilling

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/10/24
Efteling opent met Danse Macabre nieuw themagebied Huyverwoud
Vanaf vandaag kunnen bezoekers van De Efteling kennismaken met de nieuwste attractie, Danse Macabre. Deze spectaculaire attractie, die het iconische Spookslot vervangt, biedt een unieke ritervaring die nergens anders ter wereld te vinden is. Het innovatieve ritsysteem maakt zijn wereldwijde debuut in de Efteling en belooft bezoekers een ongeëvenaarde griezelbeleving.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
30/10/24
Koningin opent Sculpture Hall van Stedelijk Museum
Koningin Máxima opent donderdagavond 14 november de Don Quixote Sculpture Hall, de nieuwe beeldentuin van het Stedelijk Museum Amsterdam. Deze beeldentuin is onderdeel van het vernieuwde entreegebied van het museum.
30/10/24
Boeing haalt 21 miljard dollar op
Vliegtuigbouwer Boeing Company heeft 21 miljard dollar opgehaald via aandelen. Het gaat om een uitgi...
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
29/10/24
Nieuw rapport: Veertig acties voor rechtvaardiger toerisme
Een nieuw rapport, gepubliceerd door de Travel Foundation in samenwerking met diverse academische en toeristische organisaties, belicht veertig mechanismen die beleidsmakers en toeristische organisaties kunnen gebruiken om de voordelen van toerisme eerlijker te verdelen over lokale gemeenschappen.
28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...