Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.
"Uit onderzoek dat we samen met PanelWizard uitvoerden blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. Vaak komt dit door drukte op het werk, een te lange to-do lijst of zorgtaken. Maar ook zorgen over de eigen gezondheid spelen daarbij een grote rol”, aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe.
Grote behoefte aan meer oplaadmomenten
De behoefte aan meer oplaadmomenten is dan ook groot. Zeker onder degenen die stress ervaren. "Van hen wil 76% er graag vaker tussenuit en 74% heeft behoefte aan meer ontspanning. Wij willen de consument laten weten dat er dichtbij huis een plek is waar je tot rust kunt komen. De campagne is dan ook een uitnodiging om (wat vaker) te komen ontspannen en te ontsnappen aan die overvolle agenda." laat Crum weten.
Het Drentse landschap in beeld en geluid
De multimediale campagne is gericht op stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur. Niet alleen beeld, maar ook geluid speelt een belangrijke rol om ‘De kracht van Oer’ voor het voetlicht te brengen. Zo zijn in de radiocommercial bijna enkel natuurgeluiden te horen en wordt hij alleen in de ochtend- en avondspits uitgezonden, zodat luisteraars even een moment van rust ervaren in een drukke tijd van de dag met veel prikkels. Eén van de formats van de online campagne betreft de videoreeks ’20 seconden Oerkracht’; 20 seconden niets anders dan natuurbeelden en natuurgeluiden. Video’s die niet alleen zichtbaar zijn tijdens de campagne. Men kan zich ook aanmelden voor een wekelijkse dosis Drenthe en zo 4 maanden lang ’20 seconden Oerkracht’ via een mailing ontvangen. Een wekelijks moment van rust.
De kalmerende werking van de natuur
De uitingen van de campagne sluiten aan bij de resultaten uit het onderzoek van PanelWizard uitgevoerd tussen 6 maart en 15 maart 2024 onder een representatieve steekproef van 1.078 Nederlanders. "8 op de 10 Nederlanders geven aan dat een moment in de natuur ze helpt om tot rust te komen en een even grote groep geeft aan dat natuurgeluiden een fijne, kalmerende werking hebben. Via de uitingen in de campagne tonen we niet alleen de rust die je in Drenthe ervaart, maar brengen we die ook alvast bij de mensen thuis”, zegt Crum.
Advies natuurorganisaties
De campagne is drie weken lang zicht- en hoorbaar en wordt in september herhaald. Bij de realisatie is advies ingewonnen bij Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Drentse Landschap en IVN. "Met de door ons gekozen doelgroep zorgen we al voor een spreiding in tijd. Stellen van 35 jaar en ouder reizen buiten de schoolvakanties om. Dit zorgt voor minder recreatiedruk in het hoogseizoen, en voor een hogere bezetting in het voor- en naseizoen. Voor de spreiding in ruimte hebben we advies bij de natuurorganisaties ingewonnen. We willen graag bijdragen aan hun doelen en de consument op de verborgen parels wijzen, de plekken waar ze meer dan welkom zijn ”, laat Crum weten.