Geplaatst op: 29-03-2024
Publicatie: R&T 2024-1

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in

Van duurzaam reizen tot data voor destinatiemanagement

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in

Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

‘Transitie’ dat is het grote relevante begrip voor toerisme op dit moment. De markt voor vakanties en reizen lijkt groter dan ooit. De ANWB becijferde dat 9 op de 10 Nederlanders dit jaar met vakantie gaat (ANWB-onderzoek, gepubliceerd op 27 februari). Dat is ongekend hoog. Meteen betekent dat ook dat heel veel boekingen nog boven de markt hangen. Dat is de economische kant en steeds vaker wordt de maatschappelijke impact meegenomen door consumenten, bedrijven en overheden. De sector moet aan de bak om die enorme groei mogelijk te maken en duurzaamheid te vergroten. Ga er maar aan staan, dat zijn stevige uitdagingen.

Je wordt als gast van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd ontvangen in Vlissingen bij HZ University of Applied Sciences. HZ doet ongelooflijk veel pionierswerk in de toeristische sector. In de workshops komen twee projecten aan bod van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme die nationaal van belang zijn. De honderden gasten van de eerdere trendcongressen weten dat we voor interactie gaan. Dat gebeurt zeker bij de volgende HZ workshops.

3ST wat is dat?

In allerlei projecten vinden pilots plaats met het verduurzamen van toeristische bedrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet alleen de koplopers meekrijgt, maar ook de rest van de sector? Dat vraagt om samenwerking tussen veel verschillende partijen. En dat zeggen we wel heel vaak, maar hoe krijg je dat écht voor elkaar? In het project 3ST, afkorting van ‘Speeding up Sustainability Skills in Tourism’ gaan 9 bestemmingen langs de Noordzeekust, van België tot en met Zweden, hiermee aan de slag. Ondersteund door de ‘theory of change’ wordt gewerkt aan het stimuleren van de duurzaamheidstransitie. Het onderzoek wordt geleid door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en HZ Kenniscentrum Ondernemen en Innoveren. Het project wordt mogelijk gemaakt door het Interreg North Sea Region-programma. Het is een grote inspiratiebron om transitie in te zetten en door te pakken. Hoe je dat doet, dat leer je op 18 april in Vlissingen.

Bewonersprofijt hoe bereik je dat?

In Nederland speelt de transitie in toerisme dat idealiter iedereen profiteert van het toerisme. Laten we beginnen bij de balans van toerisme en het draagvlak bij de bewoners. In alle Europese landen speelt dit thema en het wordt daarmee ook van invloed op reisbedrijven en accommodatieaanbieders. Zeeland heeft uitgebreide ervaring op dit gebied, zowel in onderzoek als in de praktijk met de lokale gemeenschappen. HZ biedt daarom de workshop ‘Bewonersprofijt – draagvlak – balans’. Maar wat is nu bewonersprofijt? En ja, je kunt het meten en erop sturen. Hoe, dat willen veel destinaties weten. Van destinatie tot touroperator, iedereen voelt de urgentie van bewonersprofijt vooral bij de nu al drukke toeristische locaties. Maar met de gazelleachtige groei van toerisme is deze kennis nodig voor heel veel plaatsen in Nederland en daarbuiten.

Riemer Rijpkema (Gastvrij Nederland)

Meer workshops zijn in voorbereiding, onder meer over data en toeristische ontwikkeling, over erfgoed en marketing en over de transitie met technologie. Wie ook naar Vlissingen komt is Riemer Rijpkema (voorzitter Gastvrij Nederland). Hij ontvangt het vernieuwde Landelijk Beroepsprofiel. Dat profiel is nagelnieuw, en wordt nu nog afgerond. Het beroepsprofiel van de hogescholen die toeristische opleidingen aanbieden weerspiegelt de grote veranderingen in de sector. Hoe kijken en handelen de young professionals toerisme die vanuit het HBO instromen bij de touroperators, accommodatie-aanbieders, beleidsmakers en attracties? Kortom, de nieuwe generatie die bij jou aanklopt. Kom luisteren, kijken en discussieer mee over het veranderende vak.

Ontvangst in De Lasloods

Je wordt ontvangen in De Lasloods in Vlissingen op 18 april. Het plenaire deel vindt plaats tussen ongeveer 10.30 en de lunch. In de middag vinden de workshops plaats in HZ. Deze bestaan uit 2 rondes. Rond 15.50 vindt de afsluitende netwerkborrel plaats. Voor docenten die aangesloten zijn bij de 5 partnerhogescholen vindt ook een eigen speeddate programma plaats. Dat programma was vorig jaar een succes en wordt herhaald. Wil je hierbij aanhaken, neem contact op met je coördinator van je eigen hogeschool voor de aanmelding op dat programma.

Er is plaats voor 225 deelnemers, meld je snel aan. De Lasloods kan het dubbele aantal aan maar de workshops niet. Heb je nu ook veel zin om kennis te verzamelen en mensen te ontmoeten bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024?

Schrijf je in op Toerismecongres.nl

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024

Donderdag 18 april 2024

  • 2 key note sprekers en 7 interactieve workshops
  • Netwerken en Speeddates
  • Young professionals ontwikkeling

Tickets

  • Tot 31 maart Early Bird tarief € 170,- (boek meteen, mooie korting)
  • Na 31 maart Regular tarief € 197,50

"Doe mij zo’n ticket”

  • Boek je ticket op: Schrijf je in op Toerismecongres.nl
Link: https://www.toerismecongres.nl
Trefwoorden: toerisme. beleid, reisbranche, onderwijs, educatie, dagrecreatie, destinatie Nederland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...