Geplaatst op: 26-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Reiziger wil directe vlucht

Reiziger wil directe vlucht
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief, meldt Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Reizigers kunnen bij de vluchten die lang zijn vaak besparen op de ticketprijs of kunnen kiezen voor gunstigere vertrek- of aankomsttijden. Voor de netwerkkwaliteit van een luchthaven als Schiphol zijn dus op de grotere afstanden ook verbindingen met overstap van belang.

In het onderzoeksrapport ‘Non-stop vliegen’ beschrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de voorkeuren van luchtvaartreizigers voor een directe vlucht van en naar Nederland. Daaruit blijkt een uitgesproken voorkeur voor een rechtstreekse verbinding. 85% van de gemaakte vliegreizen is zonder overstap. Gemiddeld genomen zijn reizigers bereid om 170 euro meer te betalen om een overstap te vermijden.

Het alternatief voor een rechtstreekse vlucht is niet noodzakelijk een vliegreis met overstap. Reizigers kunnen, afhankelijk van de situatie, vaak kiezen voor een andere bestemming, een andere vertrekluchthaven, niet vliegen of andere reisopties.

Zakelijke reizigers

Zakelijke luchtvaartreizigers hebben relatief vaak een overstap na vertrek vanaf Schiphol, ondanks dat ze bereid zijn om relatief veel geld extra te betalen voor een rechtstreekse vlucht. Zij zijn namelijk vaker gebonden aan afspraken op bepaalde bestemmingen, waardoor een vlucht met overstap soms onvermijdelijk is. Zijn er slechts enkele rechtstreekse vluchten per week naar een bestemming beschikbaar, dan kiezen zakelijke reizigers ook vaker voor een vliegreis met overstap.

Aandeel passagiers zonder overstap

Het aantal direct bereikbare bestemmingen vanaf Schiphol is aanzienlijk (meer dan 300). Dit aantal is bovendien behoorlijk gegroeid in de afgelopen 15 jaar. Toch ligt het aandeel passagiers zonder overstap tijdens de reis niet lager dan het wereldwijde gemiddelde of ten opzichte van de situatie van 15 jaar geleden.

Link naar brochure en onderzoeksrapport.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: vliegen, verbinding, reizen

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
04/02/25
RBT Heuvelrug & Vallei verwelkomt drie nieuwe bestuursleden
Belangrijke bestuurswissel bij Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei per januari 2025.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...