Geplaatst op: 26-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Reiziger wil directe vlucht

Reiziger wil directe vlucht
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief, meldt Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Reizigers kunnen bij de vluchten die lang zijn vaak besparen op de ticketprijs of kunnen kiezen voor gunstigere vertrek- of aankomsttijden. Voor de netwerkkwaliteit van een luchthaven als Schiphol zijn dus op de grotere afstanden ook verbindingen met overstap van belang.

In het onderzoeksrapport ‘Non-stop vliegen’ beschrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de voorkeuren van luchtvaartreizigers voor een directe vlucht van en naar Nederland. Daaruit blijkt een uitgesproken voorkeur voor een rechtstreekse verbinding. 85% van de gemaakte vliegreizen is zonder overstap. Gemiddeld genomen zijn reizigers bereid om 170 euro meer te betalen om een overstap te vermijden.

Het alternatief voor een rechtstreekse vlucht is niet noodzakelijk een vliegreis met overstap. Reizigers kunnen, afhankelijk van de situatie, vaak kiezen voor een andere bestemming, een andere vertrekluchthaven, niet vliegen of andere reisopties.

Zakelijke reizigers

Zakelijke luchtvaartreizigers hebben relatief vaak een overstap na vertrek vanaf Schiphol, ondanks dat ze bereid zijn om relatief veel geld extra te betalen voor een rechtstreekse vlucht. Zij zijn namelijk vaker gebonden aan afspraken op bepaalde bestemmingen, waardoor een vlucht met overstap soms onvermijdelijk is. Zijn er slechts enkele rechtstreekse vluchten per week naar een bestemming beschikbaar, dan kiezen zakelijke reizigers ook vaker voor een vliegreis met overstap.

Aandeel passagiers zonder overstap

Het aantal direct bereikbare bestemmingen vanaf Schiphol is aanzienlijk (meer dan 300). Dit aantal is bovendien behoorlijk gegroeid in de afgelopen 15 jaar. Toch ligt het aandeel passagiers zonder overstap tijdens de reis niet lager dan het wereldwijde gemiddelde of ten opzichte van de situatie van 15 jaar geleden.

Link naar brochure en onderzoeksrapport.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: vliegen, verbinding, reizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.