Geplaatst op: 29-03-2024
Auteur: Klaas van Erp

La, la, la geld!

Waarom kost het financieringstraject van recreatiebedrijven veel tijd?

La, la, la geld!
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt. Wat de laatste tijd opvalt is de houding van de banken in financieringstrajecten. 

Door Klaas van Erp

Vroeger

Tot medio 2005 was het verkrijgen van een financiering een substantieel onderdeel van een aan- of verkoopproces. Met name de inbreng van zo’n 40% tot 50% eigen vermogen zorgde ervoor dat het kopers potentieel veelal beperkt bleef tot ondernemers die al een recreatie- of watersportbedrijf hadden. In die tijd werd dan ook de kiem gelegd voor de concernvorming. Starters op de markt, tenzij ze over substantiële bedragen aan eigen vermogen beschikten, kwam je minder tegen.

Vanaf medio 2005 werd daar een kentering in waargenomen. Banken werden makkelijker in het verstrekken van financieringen en ook de inbreng van eigenvermogen werd beperkt. Dit duurde voort tot ergens medio 2009. In de zomer van 2007 was weliswaar de start van de kredietcrisis, maar de wereld werd pas echt wakker toen Lehman Brothers in september 2008 failliet ging. Terwijl in de woningmarkt direct de gevolgen van de kredietcrisis waren waar te nemen, kwam dat in de markt van recreatie- en watersportbedrijven beduidend later.

De kredietcrisis toonde dat de huidige kapitaaleisen, gesteld onder Basel II, onvoldoende bleken te zijn. Op voordracht van de vertegenwoordigers van centrale banken en toezichthouders van de 27 grootste economieën ter wereld, werd in juli 2009 de eerste aanvulling op Basel II gepresenteerd. De extra regels moesten er onder andere voor zorgen dat er meer kapitaal aangehouden diende te worden als buffer. Deze nieuwe eisen werden op 31 december 2010 van kracht.
Dat zorgde ervoor dat de banken weer meer eisen gingen stellen bij het beoordelen van financieringen. In die zin leek die tijd weer meer op de periode 2001 tot en met 2005. De focus lag echter anders. Waar "vroeger” met name werd gekeken naar de waarde van het recreatie-/watersportbedrijf en de inbreng van het eigen vermogen, ligt nu de focus meer op de verhouding van de financiering opzichte van de kasstromen (EBITDA). Verder wordt er veel meer dan voorheen gekeken naar de huidige exploitatie, de ondernemer, zijn ervaring, zijn plannen, de mogelijkheden tot verbetering van de exploitatie en nog veel meer zakelijke ontwikkelingen. 

Know your client

De rol van de banken is afgelopen jaren alleen nog maar intenser geworden. Banken hebben immers te maken met de wettelijke plicht om witwassen te voorkomen. Zij moeten zich houden aan de regels in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Voor de verplichtingen uit de Wwft staan banken onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en moeten zij verdachte transacties herkennen en deze melden bij de Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU)
Onderdeel van deze regels is onder meer het zogenaamde KYC (know your client). Dit is een proces waarbij de bank informatie verzamelt over een (potentiële) klant om te bepalen of het een klant is met wie zij zaken kan (blijven) doen. 

Advies voor recreatieondernemer

Dit impliceert dat een financieringstraject veel tijd in beslag neemt. Of eigenlijk neemt alles bij de bank thans veel tijd in beslag. Als is het maar het openen van een nieuwe bankrekening. De (nieuwe) klant van de bank zal veel informatie moeten aanleveren en geduld moeten hebben. De processen zijn tijdrovend en frustrerend. Zonder opgaaf van redenen kan een bank een klant of een financiering weigeren. Wat dat betreft is er maar één advies als je een recreatie- of watersportbedrijf wilt aankopen: begin tijdig met je bankzaken (aanvraag financiering, nieuwe bankrekening, etc.). Gok nooit op 1 bank, dat kan kostbare tijd schelen en geeft je wellicht de gelegenheid om uit twee banken te kiezen. 

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij 
Trefwoorden: Maas, makelaar, financiering, trends, regelgeving, markt, Klaas van Erp

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...