Geplaatst op: 29-03-2024
Auteur: Klaas van Erp

La, la, la geld!

Waarom kost het financieringstraject van recreatiebedrijven veel tijd?

La, la, la geld!
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt. Wat de laatste tijd opvalt is de houding van de banken in financieringstrajecten. 

Door Klaas van Erp

Vroeger

Tot medio 2005 was het verkrijgen van een financiering een substantieel onderdeel van een aan- of verkoopproces. Met name de inbreng van zo’n 40% tot 50% eigen vermogen zorgde ervoor dat het kopers potentieel veelal beperkt bleef tot ondernemers die al een recreatie- of watersportbedrijf hadden. In die tijd werd dan ook de kiem gelegd voor de concernvorming. Starters op de markt, tenzij ze over substantiële bedragen aan eigen vermogen beschikten, kwam je minder tegen.

Vanaf medio 2005 werd daar een kentering in waargenomen. Banken werden makkelijker in het verstrekken van financieringen en ook de inbreng van eigenvermogen werd beperkt. Dit duurde voort tot ergens medio 2009. In de zomer van 2007 was weliswaar de start van de kredietcrisis, maar de wereld werd pas echt wakker toen Lehman Brothers in september 2008 failliet ging. Terwijl in de woningmarkt direct de gevolgen van de kredietcrisis waren waar te nemen, kwam dat in de markt van recreatie- en watersportbedrijven beduidend later.

De kredietcrisis toonde dat de huidige kapitaaleisen, gesteld onder Basel II, onvoldoende bleken te zijn. Op voordracht van de vertegenwoordigers van centrale banken en toezichthouders van de 27 grootste economieën ter wereld, werd in juli 2009 de eerste aanvulling op Basel II gepresenteerd. De extra regels moesten er onder andere voor zorgen dat er meer kapitaal aangehouden diende te worden als buffer. Deze nieuwe eisen werden op 31 december 2010 van kracht.
Dat zorgde ervoor dat de banken weer meer eisen gingen stellen bij het beoordelen van financieringen. In die zin leek die tijd weer meer op de periode 2001 tot en met 2005. De focus lag echter anders. Waar "vroeger” met name werd gekeken naar de waarde van het recreatie-/watersportbedrijf en de inbreng van het eigen vermogen, ligt nu de focus meer op de verhouding van de financiering opzichte van de kasstromen (EBITDA). Verder wordt er veel meer dan voorheen gekeken naar de huidige exploitatie, de ondernemer, zijn ervaring, zijn plannen, de mogelijkheden tot verbetering van de exploitatie en nog veel meer zakelijke ontwikkelingen. 

Know your client

De rol van de banken is afgelopen jaren alleen nog maar intenser geworden. Banken hebben immers te maken met de wettelijke plicht om witwassen te voorkomen. Zij moeten zich houden aan de regels in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Voor de verplichtingen uit de Wwft staan banken onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en moeten zij verdachte transacties herkennen en deze melden bij de Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU)
Onderdeel van deze regels is onder meer het zogenaamde KYC (know your client). Dit is een proces waarbij de bank informatie verzamelt over een (potentiële) klant om te bepalen of het een klant is met wie zij zaken kan (blijven) doen. 

Advies voor recreatieondernemer

Dit impliceert dat een financieringstraject veel tijd in beslag neemt. Of eigenlijk neemt alles bij de bank thans veel tijd in beslag. Als is het maar het openen van een nieuwe bankrekening. De (nieuwe) klant van de bank zal veel informatie moeten aanleveren en geduld moeten hebben. De processen zijn tijdrovend en frustrerend. Zonder opgaaf van redenen kan een bank een klant of een financiering weigeren. Wat dat betreft is er maar één advies als je een recreatie- of watersportbedrijf wilt aankopen: begin tijdig met je bankzaken (aanvraag financiering, nieuwe bankrekening, etc.). Gok nooit op 1 bank, dat kan kostbare tijd schelen en geeft je wellicht de gelegenheid om uit twee banken te kiezen. 

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij 
Trefwoorden: Maas, makelaar, financiering, trends, regelgeving, markt, Klaas van Erp

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
29/12/24
All in CARAVANING (AIC) beurs naar nieuwe locatie in China
Van 9 tot en met 11 mei 2025 vindt in China de internationale beurs voor campers en caravans op een nieuwe locatie plaats: het Shougang Convention & Exhibition Center in Beijing.
28/12/24
Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.
27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...