Geplaatst op: 09-04-2024
Auteur: Elles van Steenis
BUas

“Ik vind BUas wel rebels”

Interview met directeur Roland Kleve bij het domein Leisure & Events

“Ik vind BUas wel rebels”

De afgelopen 4,5 jaar was Roland Kleve academiedirecteur bij het domein Leisure & Events van Breda University of Applied Sciences (BUas). Daarvoor was hij actief bij vrijetijdsorganisaties als Disneyland Parijs, Bobbejaanland en Circuit Zandvoort. Binnenkort gaat zijn avontuur verder als directeur/bestuurder bij Eindhoven365 en Eindhoven247.

Waarom heb je in 2019 gesolliciteerd bij BUas?

Roland: "Omdat het voor mij na dertig jaar in de leisure industry een stap uit mijn comfortzone was om voor onderwijs en onderzoek te kiezen. Ik vond het een prachtige uitdaging om nog meer de verbinding te leggen vanuit het werkveld met de academie. Het is mooi dat ik hier een bijdrage aan kon leveren voor het instituut, de collega’s en de studenten.”

Hoe beleefde je de eerste periode op de academie?

"We gingen aan de slag met team based werken en snel daarna kwam COVID-19 in ons leven. We stonden voor uitdagingen waar je heel pragmatisch mee om moet gaan. Corona heeft veel impact gehad op onze industrie. Niet alleen negatief. Het heeft laten zien dat leisure & events cruciaal zijn voor het welzijn van onze samenleving. Ook bedrijven in het bankwezen of in bijvoorbeeld de IT zien nu dat het inzetten van leisure bijdraagt aan het vasthouden en motiveren van medewerkers. We zien dat onze afgestudeerden terecht komen in andere domeinen, waar zij leisure inzetten. Ze organiseren bijvoorbeeld maandelijkse events die betekenis geven aan een organisatie. Vroeger zagen we geen meerwaarde in thuiswerken, nu wel. Maar, het is wel belangrijk om de verbinding te houden met medewerkers en ze ook weer terug naar kantoor te halen. Het inzetten van leisure helpt daarbij.”

"Daarnaast heb ik in de eerste periode, maar nu nog steeds, gezien dat medewerkers met passie en met hart en ziel in het onderwijs werken. Ze zijn begaan met de inhoud maar ook met studenten. Ik vind dat hartstikke mooi om te zien. Collega’s krijgen er energie van om mee te mogen kneden aan de managers van de toekomst. Dat is een heel mooi vak.”

Hoe zou je BUas omschrijven?

"Ik vind BUas wel rebels. We maken een statement hoe belangrijk kleinschaligheid en het internationale aspect zijn. Onze domein-expertise kunnen we inzetten voor een betere wereld. Impact maken en bewust zijn van klimaat. We gaan niet achteroverleunen, maar zijn actiegericht. We hebben door dat het niet meer alleen gaat over commercieel, operationeel en financieel, maar het gaat ook over diversiteit, inclusie en circulariteit. Dit nemen we mee in al onze domeinen voor onderwijs en onderzoek en nemen dit ook weer mee naar de industrie.”

Wat heb je bijgeleerd in deze functie?

"Ik heb geleerd mijn enthousiasme en impulsiviteit wat te balanceren. In het bedrijfsleven zit je sneller in de actie. In het onderwijs werk je met mensen die veel kennis en ervaring hebben en die intrinsiek enorm gemotiveerd zijn. Het is in het onderwijs belangrijk om samen een richting te bepalen.”

Hoe hield je je eigen authentieke en commerciële blik in deze onderwijssetting?

"Ik kwam van Disneyland en Bobbejaanland. Het was voor mij cruciaal om ook voor de klas te staan en met studenten in gesprek en aan de slag te gaan. Ik vond het belangrijk om feeling te krijgen met de doelgroep en het vakgebied. Dat was niet altijd makkelijk, maar wel nodig om de academie aan te kunnen sturen. Practise what you preach. Ik zag de studenten in hun eerste jaar en binnenkort gaan ze afstuderen, je blijft die verbinding houden met studenten en dat is echt heel waardevol. Ik heb een andere generatie leren kennen. Als ik op een feestje sta, loop ik ook altijd te patsen over BUas. Ik ben oprecht trots op wat we doen en waar we als instituut voor staan. We zorgen voor een meaningful experience, de volgende stap is een transformative experience, dus dat je echt verandert in je gedrag nadat je een leisure activiteit hebt beleefd. Mensen meekrijgen om het verschil te blijven maken, dat is waar we voor moeten staan.”

Wat was het meest uitdagende in je rol?

"In de afgelopen vier jaar zijn wij als instituut veel meer naar team based werken gegaan. Het College van Bestuur geeft samen met de academiedirecteuren richting en kaders. Er is heel veel ruimte voor de teams om te bepalen hoe we er komen, en binnen die kaders prioriteiten en het eigen werk te bepalen. Dat is veel krachtiger. Je richt je als team op talenten van de deelnemers, je doet het samen.”

Welke twee gouden eigenschappen moet een opvolger hebben?

"Verantwoordelijkheden durven te delegeren en vertrouwen hebben in je team. Het gaat niet werken als iemand het ‘even’ komt veranderen. Nee, we hebben krachtige teamleden en je moet verder blijven bouwen en de verbinding blijven zoeken met andere academies. En misschien een persoonlijk ding, maar; neem je werk bloedserieus maar jezelf niet zo.”

Wat is je het meest bijgebleven?

"Wat me zeker bij is gebleven, is dat we leven in een VUCA-tijd (Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity). Dat betekent dat we onze studenten moeten leren om te gaan met flexibiliteit. Veranderingen blijven komen en onzekerheden blijven bestaan. We moeten ze helpen om daarmee uit de voeten te kunnen en dat te omarmen. Zorgen dat studenten daar energie van krijgen in plaats van frustratie.”

Wat ga je nu doen?

"Ik ga terug naar huis. Ik ben geboren en getogen in Eindhoven. Daarna vertrok ik naar Amerika, Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. Ik heb veel ervaring opgedaan in leisure & events op het gebied van bedrijfsvoering en organisatie. Ik kom nu in een positie terecht, waarbij ik die ervaring en die kennis mag inbrengen bij een al heel sterke organisatie en stad. Eindhoven de gekste. Daar ben ik trots op. Breda is heel mooi, maar als ik in Eindhoven loop dan heeft alles een vergaande betekenis omdat ik daar ben opgegroeid en dat doet heel veel met me. Ik word directeur/bestuurder bij Eindhoven365 en Eindhoven247. Zij staan voor de citymarketingstrategie van Eindhoven. Daarnaast zijn ze ook uitvoerend orgaan voor events. Zo waren ze vanaf het begin nauw betrokken bij de totstandkoming van Glow en ze werken nauw samen met de Dutch Design Week. Evenementen met het Eindhoven DNA.”

Wat ga je missen aan BUas?

"Ik hoef niets te missen, omdat ik in mijn nieuwe rol onder andere aan de slag ga met citymarketing en evenementen. Ik wil kennis en ervaring delen in de regio en om dat te doen, zou ik heel graag in verbinding blijven met studenten, docenten en professoren van BUas op alle verschillende domeinen zoals, games, media, leisure & events en hospitality. Dus, ik ga jullie zeker nog zien!”

Vacature

Nieuwsgierig naar de vacature van Director of Leisure & Events bij Breda University of Applied Sciences? Je vindt de vacature in deze link.

Trefwoorden: leisure, evenementen, onderwijs

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...