Geplaatst op: 09-04-2024
Auteur: Marc Gerlings

Campagne Varen doe je samen afgetrapt

Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht de vaste campagne Varen doe je samen voor seizoen 2024 afgetrapt.

De zomers worden warmer en daardoor zoeken veel mensen afkoeling in, op en langs het water. De rivier de Eem is zo'n plek waar binnenvaart, sloepen, roeiers, suppers en zwemmers gebruik van maken. Daarom is het belangrijk dat mensen weten welke regels er op het water gelden. En ook hoe je het beste rekening met elkaar kunt houden om ongelukken te voorkomen. De campagne Varen doe je samen! zorgt voor bewustwording van elkaars gedrag en beperkingen op het water.

Het startsein van de campagne, tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem, werd gegeven door André Heeringa (voorzitter roeivereniging HEMUS), Rutger Dijksterhuis (wethouder Amersfoort), Rob van Muilekom (gedeputeerde provincie Utrecht en Carlijn van Leeuwen (Varen doe je samen).

Rob van Muilekom: "Het veiligheidsbewustzijn onder vaarweggebruikers verdient blijvende aandacht. Zeker met de toename van de verschillende soorten gebruikers op en langs het water. Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt, gaan we hopelijk een mooie zomer tegemoet zonder ongelukken."

De Eem

De Eem is een drukke vaarroute die door de provincie Utrecht loopt. Naast binnenvaart maken ook recreatievaart, sporters en zwemmers er gebruik van. Mensen zijn zich vaak niet bewust welke gevolgen bijvoorbeeld te hard varen kan hebben. Te hard varen, vaak door recreatievaart, veroorzaakt boeggolven. Dit kan gevaarlijk zijn voor bijvoorbeeld kanovaarders en roeiers, omdat zij door deze hoge golven om kunnen slaan. Daarom is het erg belangrijk dat er goede voorlichting rondom vaarsnelheid wordt gegeven en om je ook aan de snelheid te houden. 
Trefwoorden: campagne, varen, watersport, recreatie

CELTH





||| Nieuws |||

06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
23/02/25
Data en analysemogelijkheden van de Landelijke Database Logiesaccommodaties
In 2024 is een eerste inventarisatie gemaakt van het aanbod aan logiesaccommodaties in Nederland, zoals vakantiewoningen, kampeerplekken, hotelkamers en B&B’s. In de ‘publicatie Landelijke Database Logiesaccommodaties’ wordt een analyse gepresenteerd van de verzamelde data.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Meer dan de helft van Nederlandse wintersporters vindt wintersportervaring onvervangbaar, zelfs met minder sneeuw
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.