Geplaatst op: 09-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel

De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel

In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.

Het Kleinste Mobiele Museum van Nederland is het resultaat van een samenwerking tussen Vechtdal Marketing, Vechtdal gemeenten, NBTC, tien streekproducenten en tweeëntwintig kunstenaars. Het museum, een vervolg op de expositie 'Kunst van de Korte Keten', reist de komende maanden door het Vechtdal, Reestdal en Hanzestad Zwolle en zal tijdens diverse evenementen en activiteiten te zien zijn. Meer informatie en de programmering: www.kunstvandekorteketen.nl.

Het Streekfeest de Waard is een innovatief project dat de verbinding legt tussen kunst en streekproducten in Zwolle en het Overijsselse Vechtdal. Met de Korte Keten Experience, een muziekvoorstelling van The Unstoppables, een streeklunch én een streekproductenmarkt - met heerlijke hapjes door TV-chef Ramon Brugman - is het bijzonder creatieve minimuseum klaar om bezoekers te ontvangen tijdens de reizende karavaan. 

Wethouder Monique Schuttenbeld: "Het Kunst van de Korte Keten project en het mobiele museum zijn waardevol voor Zwolle omdat ze creativiteit stimuleren en ruimte bieden voor experimenten, wat essentieel is voor een bruisende culturele en toeristische scene." Het museum, gehuisvest in een tweedehands paardentrailer, is toegankelijk voor iedereen en biedt een vernieuwend authentiek concept. Er is een digitale expositie over het verhaal van grond tot mond te zien. Bezoekers kunnen op een touchscreen de tien betrokken producenten selecteren en de kunstenaar vertelt over de inspiratie en het kunstwerk. Een greep uit de eerste reacties: ‘Wat mooi gemaakt zeg, heel bijzonder. Zo kun je met de kinderen ook nog eens naar een museum.’

KleinsteMuseum

Trefwoorden: marketing, cultuur, evenementen, overijssel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.