Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Breda opent Explore Breda Store met innovatief digitaal platform

Breda opent Explore Breda Store met innovatief  digitaal platform

Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store. Met als locatie het Stadserf in hartje centrum, pal naast de Grote Markt. Wethouder Carla Kranenborg–van Eerd en Breda Marketing-directeur Hildegard Assies verrichtten de officiële opening op 11 april door een wallPen-robot te activeren voor een AI-gegenereerde muurschildering van Breda. Ook gaven ze het startsein voor een nieuw digitaal platform dat bestaat uit de website explorebreda.com, de Explore Breda app en interactieve schermen in de store. Explore Breda is een persoonlijke off en online gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de stad te ontdekken en te beleven.

De Explore Breda Store is vanaf 12 april voor het publiek geopend van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 uur tot 15.00 uur. De winkel is in opdracht van de gemeente Breda ontwikkeld door Breda Marketing, dat de officiële VVV-licentie in Breda heeft. De gemeente Breda heeft voor de realisatie 100.000 euro beschikbaar gesteld. Naast de bekende toeristische informatiefunctie gaat Explore Breda Store bezoekers, bewoners, studenten en ondernemers inspireren met unieke verhalen en producten uit Breda.

Punt voor informatie

Hildegard Assies licht toe: "De store vormt samen met het digitale platform de off- en online gids om de stad optimaal te beleven. Je oriënteert je thuis, gaat naar de store en ontdekt de stad zoals jij het wilt. Alles draait om het verhaal van Breda: grenzeloos, groen en gastvrij. Ons hospitality-team helpt de bezoekers verder op weg. Via digitale schermen in de Explore Breda Store, en de website en app kun je alle hotspots, winkels, horecagelegenheden en culturele activiteiten naar eigen smaak ontdekken. We willen Breda steeds weer verrassend laten zijn om herhaalbezoek te stimuleren. Met een inspirerend aanbod motiveren we bezoekers langer in Breda en omgeving te verblijven en vaker terug te komen.” Assies is trots op de store en de state-of-the-art technologie die ze tegelijk introduceren: "Daarmee concurreren we lekker met technologieregio Eindhoven maar dat gaan we gewoon doen.”

BredaExploreStore

Trotse wethouder

Wethouder Carla Kranenborg-van Eerd (Economie): "Als gemeente hebben we het fysieke punt echt wel gemist. Ik ben blij dat het niet alleen voor bezoekers van buiten is maar ook een plek waar ondernemers zich kunnen presenteren. Door de wisselende content is het ook een plek voor bewoners. Met de Explore Breda Store hebben we weer een fysiek punt waar we Breda letterlijk en figuurlijk mee in de etalage kunnen zetten. Daar ben ik natuurlijk enorm blij mee want dat verdient onze prachtige, veelzijdige stad. Ik ben er onwijs trots op. De Explore Breda Store is ook veel meer dan alleen een punt waar we toeristen wegwijs maken. Zo geeft het ook ruimte aan Bredase ondernemers om te laten zien waar ze goed in zijn. Dat maakt het niet alleen voor bezoekers, maar ook voor onze eigen inwoners zeker de moeite waard om een bezoek aan te brengen.”

Lange historie

Breda had al in 1908 een eigen VVV-vestiging maar daar kwam tijdens de coronapandemie in 2020 een eind aan. Wat ook een rol speelde was dat binnen Breda Marketing weinig geloof was in een standaard VVV-vestiging. Mede daarom is het traject naar een nieuwe VVV-winkel grondig aangepakt. Vorig jaar zijn in een tijdelijke pop-up ideeën voor een nieuwe fysieke vestiging verzameld. De nieuwe Explore Breda Store is dan ook meer dan een VVV alleen en onderdeel van de hele citymarketingstrategie van de stad. De Explore Breda Store is een podium voor verhalen, een platform voor Bredase producten en een informatiepunt. "De store is wisselend, relevant en actueel”, stelt Assies die tegelijk stelt dat het draaien van een zo hoog mogelijke omzet geen doel op zich is. Dat vertaalt zich in het productaanbod: "Verwacht geen reguliere souvenirs maar totaal andere producten die veelal zijn gemaakt van hergebruikte materialen. Zo hebben we kleine tasjes gemaakt van evenementenvlaggen.” Assies hoopt dat ook de Bredanaars de Explore Breda Store omarmen. Breda Marketing mikt op ruim 20.000 bezoekers per jaar.

BredaExploreStore

Podium voor verhalen

De store fungeert ook als podium voor samenwerkingen met creatief talent en partners uit de stad. Vijf tot zes keer per jaar krijgen lokale partijen een podium om zich te presenteren. Voor 2024 zijn al expo’s gepland van Blind Walls Gallery, Breda Stad in een Park en BredaPhoto. Hildegard: "We spelen voortdurend in op de trends en ontwikkelingen in de stad. Zo is er steeds iets nieuws te beleven in de store”. Ook kunnen Bredase partners bijeenkomsten organiseren in de inspirerende ruimte van de Explore Breda Store.

Podium voor lokale en duurzame producten

"De Explore Breda Store is misschien wel het meest duurzame informatiepunt van Nederland”, aldus Hildegard. "Je kunt er verrassende, duurzame stadsproducten kopen die zijn gemaakt of ontworpen door Bredase ontwerpers of ondernemers. Zoals T-shirts van Bunker Tattoo of een etui gemaakt bij de sociale werkplaats ONS Label Breda. Een unieke herinnering of cadeau.”

BredaExploreStore


Ook bij de inrichting is van lokale materialen gebruik gemaakt. Zoals vilten wanden gemaakt van oude legeruniformen van Defensie, wandkasten van Bredase Beams (plastic afval) en zitjes van hergebruikte Bredase bomen. Het interieur bestaat uit modulaire elementen, zodat de ruimte flexibel ingericht kan worden op basis van actuele behoeften. Er is een beperkt aanbod papieren info-folders beschikbaar. Een deel van de opbrengsten gaat naar groenprojecten in Breda.

Digitaal platform

Het digitale platform ontwikkelde Breda Marketing samen met de Bredase bureaus Weekend Creative Agency en Good News van Handpicked. Breda heeft daarmee afscheid genomen van het in DMO/CMO kringen veel gebruikte Insiders-plaform. Uitgangspunten voor de nieuwe Bredase digitale strategie zijn een creatief en innovatief webdesign, betere online merkbeleving, optimale user experience, relevante content op maat, slimme personalisatie en segmentatie, schaalbaar en headless techniek. Gijs Matthee, digital strateeg van Good News, licht toe: "Het platform heeft een zogenaamde 'headless' technische architectuur. Dit houdt in dat er vanuit één systeem content kan worden beheerd en ontsloten via verschillende kanalen, zoals de website, de app, interactieve schermen in de store en andere websites en kanalen in de toekomst.”

BredaExploreStore


Met deze opzet kan Breda Marketing in de toekomst beter op behoeften van de doelgroepen inspelen en de marketingactiviteiten scherper inrichten. Door slimme segmentatie, personalisatie en dynamische webpagina’s kun je met het platform relevante en persoonlijke content op het juiste moment bieden. Zo kan explorebreda.com voor iedereen anders worden. Er wordt ingezet op bezoekers die naar Breda komen voor een uitje, mensen op stedentrip en voor wie Breda op de bucketlist staat. Assies: "We vertellen in de store en op alle platformen zeker het traditionele verhaal van Breda maar willen zeker verrassen met het nieuwe Breda. We etaleren het aanbod en vertalen die in campagnes naar bijvoorbeeld een 24 of 48 uurbeleving.” Daarnaast is de vernieuwde website explorebreda.com in lijn gebracht met de merkidentiteit.

Nicky Basstein, online marketeer bij Breda Marketing: "De website biedt unieke functionaliteiten, zoals het opslaan en delen van jouw lijstje met favoriete hotspots en een keuzemenu dat je leidt naar een Explore-pagina die niet de 'standaard' lijstjes laat zien. Hiermee inspireren we de bezoeker om Breda te ontdekken, en dagen daarnaast uit om verder te kijken en eens iets anders te ervaren.”

BredaExploreStore

Partners van Breda Marketing

De Explore Breda Store is ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Claessens Erdmann, Soeps, Live Legends, Studio Pogo, Blooming, Noest en Gemeente Breda. Breda Gelijk heeft meegewerkt om de store inclusief in te richten. Het personeel van Explore Breda Store wordt gevormd door medewerkers van Breda Marketing, stadsambassadeurs en stagiaires van onder andere samenwerkingspartner De Rooi Pannen. Het digitale platform is ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Good News en Weekend Creative Agency, onderdeel van Handpicked. De opening en campagne zijn ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Goedzooi.

Trefwoorden: destinatie Nederland, dmo, cmo, vvv, gastheerschap

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...