Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365

Dagelijks te fietsen routes Amstel Gold Race vernieuwd

NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365

Sinds 2009 zijn de permanent bewegwijzerde routes als drie lussen van de Amstel Gold Race 365 dagen per jaar te fietsen. Vanaf maandag 8 april heeft de organisatie van de Amstel Gold Race in samenwerking met de Provincie Limburg, Routepunt Zuid-Limburg en Shimano een geheel nieuwe vierde lus toegevoegd. Daarnaast is de zogenaamde lus 1 geheel vernieuwd. Officiële start- en finishlocatie voor alle lussen blijft bij het Shimano Experience Center in Valkenburg, maar het blijft natuurlijk mogelijk om langs de gehele route te starten of te eindigen. Samen met de betrokken Zuid-Limburgse gemeenten is er gezocht naar attractieve, maar ook veilige en vooral fietstrajecten die bijdragen aan spreiding.

 

Leo van Vliet, directeur Amstel Gold Race: "De afgelopen 15 jaren hebben we gezien dat de Amstel Gold Race 365 routes gretig worden gefietst. Tegelijkertijd hebben we die routes, op wat details na, in al die jaren nooit gewijzigd. En dat terwijl de wegwedstrijd van de Amstel Gold Race, maar vooral ook de omstandigheden rondom de Amstel Gold Race, veranderd zijn. Zo is er een vrouwenwedstrijd bij gekomen en hebben zowel de parcoursen voor de mannen als de vrouwen ontwikkelingen doorgemaakt. Daarnaast zien we ook dat diverse gemeenten geïnvesteerd hebben in fietsinfrastructuur. Met het aanbrengen van de nieuwe lus 4 en het verbeteren van lus 1 investeren we als Amstel Gold Race in de spreiding van fietsers over de hele regio. We willen dit jaar ook nog de populaire Heuvelland-lussen 2 en 3 verbeteren en meer spreiden”. Dit zal zorgen voor een betere spreiding van wielrenners over het hele gebied. 

 

Stephan Satijn, gedeputeerde Economie en Financiën Provincie Limburg: "Onze provincie is erg geliefd bij fietsrecreanten uit binnen- en buitenland. Voor Nederlanders zijn we toch een beetje het buitenland in eigen land. De vele toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan onze regionale economie. Ze bezoeken cafés en restaurants, boeken overnachtingen en gaan soms ook winkelen. Mooie opbrengsten voor onze provincie, waarbij we ook nadrukkelijk oog hadden en hebben voor de leefbaarheid van de Limburgers. Door deze extra Amstel Gold Race route wordt de spreiding van het fietstoerisme bevorderd.”    


Marc van Rooij, President Shimano Europe: ‘Wij juichen een verder verbeterde en uitgebreide fiets infrastructuur in het Limburgse land toe. Fietsen is een zeer gezonde vrijetijdsbesteding, die je zeker ook in Limburg op velerlei mooie locaties brengt. De combinatie van een mooi landschap, goede infrastructuur, verschillende eet- en drink etablissementen én sportieve fietsers kunnen alleen maar bijdragen aan een beter welzijn van betreffende fietsers. Daar dragen wij als Shimano graag een steentje aan bij”. 

 

Herman Wehkamp Routepunt Zuid-Limburg: ‘De twee vernieuwde lussen doen de noordelijke gemeenten van Zuid-Limburg aan en zorgen daarmee voor een betere spreiding van wielrenners in de regio.’

 

Lus 1 

Lus 1 is ongeveer 80 kilometer lang en brengt de fietsers met name door de Grensmaasvallei. Er worden zo’n 560 hoogtemeters bedwongen in de gemeenten Meerssen, Stein, Beek en Sittard-Geleen. Een ideale lus voor de fietser, die geniet van de rust en geen maximaal aantal hoogtemeters nastreeft. Daarnaast ook de ideale lus als aanloop naar een andere lus, zoals bijvoorbeeld de finalelus.


Lus 4

Lus 4 is met 86 kilometer een geheel nieuwe lus en wisselt gemeentes bekend van de Amstel Gold Race af met gemeenten, en dus routes, die niet direct bekend zijn vanwege de passage van de Amstel Gold Race. De route kent circa 750 hoogtemeters over veel voor het grote publiek onbekende klimmetjes. Na de start in Valkenburg worden achtereenvolgens de volgende gemeenten aangedaan: Beekdaelen, Sittard-Geleen, Brunssum, Landgraaf, Heerlen, Kerkrade, Simpelveld en Voerendaal.

 

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
28/10/24
Boekingen wintersportvakantie blijven op peil
Ondanks de milde temperaturen en beperkte sneeuwzekerheid in bepaalde wintersportgebieden tijdens afgelopen seizoen, blijven de wintersportboekingen naar Oostenrijk voor komend seizoen verrassend stabiel. Dit blijkt uit de data van vakantiehuizenverhuurder Villa for You en de Nederlandse Ski Vereniging.
23/10/24
Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
18/10/24
Center Parcs en Albron verlengen samenwerking en varen nieuwe koers
Olivier Garaïalde, CEO van Center Parcs, en Jan Willem Hilbron, algemeen directeur bij Albron hebben getekend voor contractverlenging van de samenwerking tot 30 september 2035.
17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.