Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Foto Hanzestad Elburg - Simone Wittgen

Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Dat is minder dan in 2019 toen 84% wilde dat hun stad een toeristische bestemming bleef. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.

In opdracht van Hanzesteden Marketing voerde I&O Research in januari een bewonersonderzoek uit, gericht op de negen samenwerkende Hanzesteden in Oost-Nederland. Uiteindelijk hebben 5.481 inwoners van de Hanzesteden het onderzoek ingevuld.

Internationaal gevalideerd model gebruikt

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het internationaal gevalideerde Resident Empowerment through Tourism SCALE (RETS) model van Boley et al. (2014)1. Dit model behandelt de ervaringen van inwoners met toerisme aan de hand van verschillende thema’s.

Algehele steun stabiel

Op een schaal van 5 bedraagt de algehele score van steun voor toerisme een 3,8. Dat is gelijk aan 2019. Inwoners van de Hanzesteden herkennen zich het meest in de stellingen met betrekking tot trots zijn, ervaren positieve impact en sociale verbondenheid. Zij merken dus relatief sterk de effecten van aspecten rondom het trots zijn op hun stad, de positieve impact van toerisme en sociale verbondenheid door toerisme. De gemiddelde score voor deze drie thema’s is een 3,8. Ook de ervaren negatieve impact (3,2) scoort boven de 3, wat betekent dat deze effecten rondom negatieve impact ook vaak ervaren worden. Men ervaart in mindere mate betrokkenheid bij toerisme (2,8) en persoonlijk economisch voordeel (1,7).

Evelyn Borgsteijn, Directeur-bestuurder MarketingOost, geeft aan ‘Het is mooi om te zien dat de inwoners van de Hanzesteden toerisme zo breed steunen! Samen met deze trotse bewoners werken wij graag samen aan de ontwikkeling van de vrijetijdssector, waarbij leefbaarheid de hoogste prioriteit heeft’.  

Toch veel werk aan de winkel

Echter, deze steun gaat hand in hand met een groeiende bewustwording van de impact van toerisme op de leefbaarheid van de gemeenschap. Hoewel de meerderheid van de inwoners van Hanzesteden positieve effecten ervaart zoals ‘trots en sociale verbondenheid’, wordt ook de negatieve impact van toerisme erkend. Zaken als zwerfafval, stijgende prijzen en drukte vragen om aandacht van de overheden. Vergeleken met andere regio’s - waar dit onderzoek is uitgevoerd - zien we dat er in de Hanzesteden een (zeer) positieve houding is ten opzichte van toerisme.

Bewoners willen een stem in toerisme

Hoewel er een licht positieve ontwikkeling lijkt te zijn als het gaat om gehoord worden en een stem hebben over de toeristische ontwikkelingen in de steden geeft bijna de helft van de inwoners van de Hanzesteden aan geen stem te hebben in het toeristische beleid van hun stad. De Hanzesteden kunnen meer inzetten op het betrekken van de gemeenschap bij toerisme. Dit zorgt voor meer sociale verbondenheid en indirect voor meer steun voor toerisme.

Werken aan (nog) sterkere sector 

Met deze inzichten in de hand gaan de Hanzesteden verder om hun bestemming te ontwikkelen. Het is cruciaal om de positieve aspecten van toerisme te versterken, terwijl er gelijktijdig wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve impact op de leefbaarheid. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het stimuleren van groene initiatieven, het aanpakken van zwerfafval en het inzetten op een gebalanceerd beleid, dat zowel de belangen van toeristen als van de lokale bevolking behartigt. 

Link: https://www.touristserver.nl/file/4451/ETDHANZ23+definitief_rapport+-+Totaal+Hanzesteden.pdf
Trefwoorden: dmo, cmo, steun, toerisme, bewoners, onderzoek, bewonersprofijt, bewonersbetrokkenheid

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...