Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Foto Hanzestad Elburg - Simone Wittgen

Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Dat is minder dan in 2019 toen 84% wilde dat hun stad een toeristische bestemming bleef. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.

In opdracht van Hanzesteden Marketing voerde I&O Research in januari een bewonersonderzoek uit, gericht op de negen samenwerkende Hanzesteden in Oost-Nederland. Uiteindelijk hebben 5.481 inwoners van de Hanzesteden het onderzoek ingevuld.

Internationaal gevalideerd model gebruikt

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het internationaal gevalideerde Resident Empowerment through Tourism SCALE (RETS) model van Boley et al. (2014)1. Dit model behandelt de ervaringen van inwoners met toerisme aan de hand van verschillende thema’s.

Algehele steun stabiel

Op een schaal van 5 bedraagt de algehele score van steun voor toerisme een 3,8. Dat is gelijk aan 2019. Inwoners van de Hanzesteden herkennen zich het meest in de stellingen met betrekking tot trots zijn, ervaren positieve impact en sociale verbondenheid. Zij merken dus relatief sterk de effecten van aspecten rondom het trots zijn op hun stad, de positieve impact van toerisme en sociale verbondenheid door toerisme. De gemiddelde score voor deze drie thema’s is een 3,8. Ook de ervaren negatieve impact (3,2) scoort boven de 3, wat betekent dat deze effecten rondom negatieve impact ook vaak ervaren worden. Men ervaart in mindere mate betrokkenheid bij toerisme (2,8) en persoonlijk economisch voordeel (1,7).

Evelyn Borgsteijn, Directeur-bestuurder MarketingOost, geeft aan ‘Het is mooi om te zien dat de inwoners van de Hanzesteden toerisme zo breed steunen! Samen met deze trotse bewoners werken wij graag samen aan de ontwikkeling van de vrijetijdssector, waarbij leefbaarheid de hoogste prioriteit heeft’.  

Toch veel werk aan de winkel

Echter, deze steun gaat hand in hand met een groeiende bewustwording van de impact van toerisme op de leefbaarheid van de gemeenschap. Hoewel de meerderheid van de inwoners van Hanzesteden positieve effecten ervaart zoals ‘trots en sociale verbondenheid’, wordt ook de negatieve impact van toerisme erkend. Zaken als zwerfafval, stijgende prijzen en drukte vragen om aandacht van de overheden. Vergeleken met andere regio’s - waar dit onderzoek is uitgevoerd - zien we dat er in de Hanzesteden een (zeer) positieve houding is ten opzichte van toerisme.

Bewoners willen een stem in toerisme

Hoewel er een licht positieve ontwikkeling lijkt te zijn als het gaat om gehoord worden en een stem hebben over de toeristische ontwikkelingen in de steden geeft bijna de helft van de inwoners van de Hanzesteden aan geen stem te hebben in het toeristische beleid van hun stad. De Hanzesteden kunnen meer inzetten op het betrekken van de gemeenschap bij toerisme. Dit zorgt voor meer sociale verbondenheid en indirect voor meer steun voor toerisme.

Werken aan (nog) sterkere sector 

Met deze inzichten in de hand gaan de Hanzesteden verder om hun bestemming te ontwikkelen. Het is cruciaal om de positieve aspecten van toerisme te versterken, terwijl er gelijktijdig wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve impact op de leefbaarheid. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het stimuleren van groene initiatieven, het aanpakken van zwerfafval en het inzetten op een gebalanceerd beleid, dat zowel de belangen van toeristen als van de lokale bevolking behartigt. 

Link: https://www.touristserver.nl/file/4451/ETDHANZ23+definitief_rapport+-+Totaal+Hanzesteden.pdf
Trefwoorden: dmo, cmo, steun, toerisme, bewoners, onderzoek, bewonersprofijt, bewonersbetrokkenheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...