Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Foto Hanzestad Elburg - Simone Wittgen

Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Dat is minder dan in 2019 toen 84% wilde dat hun stad een toeristische bestemming bleef. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.

In opdracht van Hanzesteden Marketing voerde I&O Research in januari een bewonersonderzoek uit, gericht op de negen samenwerkende Hanzesteden in Oost-Nederland. Uiteindelijk hebben 5.481 inwoners van de Hanzesteden het onderzoek ingevuld.

Internationaal gevalideerd model gebruikt

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het internationaal gevalideerde Resident Empowerment through Tourism SCALE (RETS) model van Boley et al. (2014)1. Dit model behandelt de ervaringen van inwoners met toerisme aan de hand van verschillende thema’s.

Algehele steun stabiel

Op een schaal van 5 bedraagt de algehele score van steun voor toerisme een 3,8. Dat is gelijk aan 2019. Inwoners van de Hanzesteden herkennen zich het meest in de stellingen met betrekking tot trots zijn, ervaren positieve impact en sociale verbondenheid. Zij merken dus relatief sterk de effecten van aspecten rondom het trots zijn op hun stad, de positieve impact van toerisme en sociale verbondenheid door toerisme. De gemiddelde score voor deze drie thema’s is een 3,8. Ook de ervaren negatieve impact (3,2) scoort boven de 3, wat betekent dat deze effecten rondom negatieve impact ook vaak ervaren worden. Men ervaart in mindere mate betrokkenheid bij toerisme (2,8) en persoonlijk economisch voordeel (1,7).

Evelyn Borgsteijn, Directeur-bestuurder MarketingOost, geeft aan ‘Het is mooi om te zien dat de inwoners van de Hanzesteden toerisme zo breed steunen! Samen met deze trotse bewoners werken wij graag samen aan de ontwikkeling van de vrijetijdssector, waarbij leefbaarheid de hoogste prioriteit heeft’.  

Toch veel werk aan de winkel

Echter, deze steun gaat hand in hand met een groeiende bewustwording van de impact van toerisme op de leefbaarheid van de gemeenschap. Hoewel de meerderheid van de inwoners van Hanzesteden positieve effecten ervaart zoals ‘trots en sociale verbondenheid’, wordt ook de negatieve impact van toerisme erkend. Zaken als zwerfafval, stijgende prijzen en drukte vragen om aandacht van de overheden. Vergeleken met andere regio’s - waar dit onderzoek is uitgevoerd - zien we dat er in de Hanzesteden een (zeer) positieve houding is ten opzichte van toerisme.

Bewoners willen een stem in toerisme

Hoewel er een licht positieve ontwikkeling lijkt te zijn als het gaat om gehoord worden en een stem hebben over de toeristische ontwikkelingen in de steden geeft bijna de helft van de inwoners van de Hanzesteden aan geen stem te hebben in het toeristische beleid van hun stad. De Hanzesteden kunnen meer inzetten op het betrekken van de gemeenschap bij toerisme. Dit zorgt voor meer sociale verbondenheid en indirect voor meer steun voor toerisme.

Werken aan (nog) sterkere sector 

Met deze inzichten in de hand gaan de Hanzesteden verder om hun bestemming te ontwikkelen. Het is cruciaal om de positieve aspecten van toerisme te versterken, terwijl er gelijktijdig wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve impact op de leefbaarheid. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het stimuleren van groene initiatieven, het aanpakken van zwerfafval en het inzetten op een gebalanceerd beleid, dat zowel de belangen van toeristen als van de lokale bevolking behartigt. 

Link: https://www.touristserver.nl/file/4451/ETDHANZ23+definitief_rapport+-+Totaal+Hanzesteden.pdf
Trefwoorden: dmo, cmo, steun, toerisme, bewoners, onderzoek, bewonersprofijt, bewonersbetrokkenheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.
15/10/24
Gematigder groei van Nederlands toerisme
Het Nederlands verblijfstoerisme groeit in 2024 naar verwachting gematigder dan een jaar eerder. Het inkomend toerisme iets harder dan het binnenlands toerisme. Dat weer terug een groeipad te pakken heeft.
15/10/24
Exclusief voor leden
Hoe kun je als hotel succesvol technologie inzetten?
De nieuwe sectorupdate Leisure van ING staat in het teken van technologie in de hotelsector. Volgens experts van de bank onkomt de hotelsector er niet aan om te innoveren in technologie met bijvoorbeeld digitale chech-in systeme, robots en AI in de klantenservice en marketing. Ondanks de uitdagingen van de implementatie, wegen de voordelen op tegen de inspanningen.
15/10/24
Exclusief voor leden
Cateraar Hutten wordt overgenomen door Albron
Albron B.V. wil graag branchegenoot Hutten B.V. overnemen. Eigenaar Bob Hutten: "Ik was op zoek naar een betekenisvolle organisatie die het unieke gedachtegoed van Hutten kan voortzetten.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
De Rooi Pannen organiseert stagemarkt voor toeristische studenten en bedrijven
Op donderdag 17 oktober 2024 organiseert De Rooi Pannen in Tilburg een grote stagemarkt voor studenten van de mbo-opleidingen in toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening.
04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.