Geplaatst op: 11-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme

Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Foto Hanzestad Elburg - Simone Wittgen

Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Dat is minder dan in 2019 toen 84% wilde dat hun stad een toeristische bestemming bleef. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.

In opdracht van Hanzesteden Marketing voerde I&O Research in januari een bewonersonderzoek uit, gericht op de negen samenwerkende Hanzesteden in Oost-Nederland. Uiteindelijk hebben 5.481 inwoners van de Hanzesteden het onderzoek ingevuld.

Internationaal gevalideerd model gebruikt

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het internationaal gevalideerde Resident Empowerment through Tourism SCALE (RETS) model van Boley et al. (2014)1. Dit model behandelt de ervaringen van inwoners met toerisme aan de hand van verschillende thema’s.

Algehele steun stabiel

Op een schaal van 5 bedraagt de algehele score van steun voor toerisme een 3,8. Dat is gelijk aan 2019. Inwoners van de Hanzesteden herkennen zich het meest in de stellingen met betrekking tot trots zijn, ervaren positieve impact en sociale verbondenheid. Zij merken dus relatief sterk de effecten van aspecten rondom het trots zijn op hun stad, de positieve impact van toerisme en sociale verbondenheid door toerisme. De gemiddelde score voor deze drie thema’s is een 3,8. Ook de ervaren negatieve impact (3,2) scoort boven de 3, wat betekent dat deze effecten rondom negatieve impact ook vaak ervaren worden. Men ervaart in mindere mate betrokkenheid bij toerisme (2,8) en persoonlijk economisch voordeel (1,7).

Evelyn Borgsteijn, Directeur-bestuurder MarketingOost, geeft aan ‘Het is mooi om te zien dat de inwoners van de Hanzesteden toerisme zo breed steunen! Samen met deze trotse bewoners werken wij graag samen aan de ontwikkeling van de vrijetijdssector, waarbij leefbaarheid de hoogste prioriteit heeft’.  

Toch veel werk aan de winkel

Echter, deze steun gaat hand in hand met een groeiende bewustwording van de impact van toerisme op de leefbaarheid van de gemeenschap. Hoewel de meerderheid van de inwoners van Hanzesteden positieve effecten ervaart zoals ‘trots en sociale verbondenheid’, wordt ook de negatieve impact van toerisme erkend. Zaken als zwerfafval, stijgende prijzen en drukte vragen om aandacht van de overheden. Vergeleken met andere regio’s - waar dit onderzoek is uitgevoerd - zien we dat er in de Hanzesteden een (zeer) positieve houding is ten opzichte van toerisme.

Bewoners willen een stem in toerisme

Hoewel er een licht positieve ontwikkeling lijkt te zijn als het gaat om gehoord worden en een stem hebben over de toeristische ontwikkelingen in de steden geeft bijna de helft van de inwoners van de Hanzesteden aan geen stem te hebben in het toeristische beleid van hun stad. De Hanzesteden kunnen meer inzetten op het betrekken van de gemeenschap bij toerisme. Dit zorgt voor meer sociale verbondenheid en indirect voor meer steun voor toerisme.

Werken aan (nog) sterkere sector 

Met deze inzichten in de hand gaan de Hanzesteden verder om hun bestemming te ontwikkelen. Het is cruciaal om de positieve aspecten van toerisme te versterken, terwijl er gelijktijdig wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve impact op de leefbaarheid. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het stimuleren van groene initiatieven, het aanpakken van zwerfafval en het inzetten op een gebalanceerd beleid, dat zowel de belangen van toeristen als van de lokale bevolking behartigt. 

Link: https://www.touristserver.nl/file/4451/ETDHANZ23+definitief_rapport+-+Totaal+Hanzesteden.pdf
Trefwoorden: dmo, cmo, steun, toerisme, bewoners, onderzoek, bewonersprofijt, bewonersbetrokkenheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
28/10/24
Boekingen wintersportvakantie blijven op peil
Ondanks de milde temperaturen en beperkte sneeuwzekerheid in bepaalde wintersportgebieden tijdens afgelopen seizoen, blijven de wintersportboekingen naar Oostenrijk voor komend seizoen verrassend stabiel. Dit blijkt uit de data van vakantiehuizenverhuurder Villa for You en de Nederlandse Ski Vereniging.
23/10/24
Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
18/10/24
Center Parcs en Albron verlengen samenwerking en varen nieuwe koers
Olivier Garaïalde, CEO van Center Parcs, en Jan Willem Hilbron, algemeen directeur bij Albron hebben getekend voor contractverlenging van de samenwerking tot 30 september 2035.
17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.