Geplaatst op: 18-04-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groeipad toerisme in Vlaanderen

Groeipad toerisme in Vlaanderen
Peter de Wilde. Foto: Toerisme Vlaanderen
Vandaag spreekt Peter de Wilde CEO Toerisme Vlaanderen bij het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 bij HZ in Vlissingen. Peter gaat in op de visie van toerisme en hoe je dat met samenwerken bereikt. Vlaanderen is al hersteld van de Covid-periode en lijkt een groeipad in te slaan.

Toeristisch Vlaanderen ontving in 2023 14,6 miljoen toeristen uit binnen- en buitenland. Dat zijn er 6 procent meer dan in 2022 en ook 1 procent meer dan in het pre-coronajaar 2019. Ook het aantal overnachtingen ligt in 2023 4 procent hoger dan in 2019. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van Statbel.

Zuhal Demir, Vlaamse minister van toerisme: "Hiermee is het bewijs nog maar eens geleverd dat onze toeristische sector in Vlaanderen bijzonder veerkrachtig is. Deze mooie cijfers zijn een meer dan verdiende beloning voor het harde werk van onze toeristische ondernemers die het tijdens corona heel moeilijk hebben gehad maar nooit de moed hebben verloren."

In 2023 kwamen 14,6 miljoen toeristen genieten van de vele troeven die toeristisch Vlaanderen rijk is. In vergelijking met 2022 zijn er dat 6 procent meer. In vergelijking met het pre-coronajaar 2019 zijn het 1 procent aankomsten meer. 6,9 miljoen toeristen kwamen uit eigen land, 6 procent meer dan in het pre-coronajaar 2019.

De bezoekers die naar Vlaanderen komen blijven gemiddeld ook langer dan in 2019, wat goed nieuws is. Ook het buitenlands toerisme herstelt dus beter dan verwacht.

Nederland blijft belangrijkste buitenlandse markt

De meeste buitenlandse toeristen komen uit de buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland steekt er met kop en schouders bovenuit, met maar liefst 4,1 miljoen overnachtingen in 2023 of 16 procent meer dan in 2019. Het Verenigd Koninkrijk, dat in 2021 zwaar was weggezakt door de strenge coronamaatregelen en de Brexit, maakt in 2023 een stevige comeback en heeft nog slechts 3 procent minder overnachtingen dan in 2019. De top 10 van de buitenlandse herkomstlanden in 2023 is bijna een spiegel van deze van 2019. Alleen China, dat in 2019 op de 9de plaats stond, is in 2023 vervangen door Zwitserland.

Musea en attracties deden het bijzonder goed in 2023

De Vlaamse musea, belevingscentra en attracties ontvingen 6,6 procent meer bezoekers dan in 2022. 'Als we enkel naar de musea kijken, dan is de stijging zelfs 15,9 procent tegenover 2022. De heropening van het KMSKA speelt hierbij een belangrijke rol. Maar eigenlijk kunnen de meeste attracties en musea erg mooie bezoekersaantallen voorleggen', meldt Toerisme Vlaanderen.

Arbeidsmarkt in toerisme en bruto toegevoegde waarde

De arbeidsmarkt in de toeristische sector is sinds 2018 stevig toegenomen. In 2018 waren er 289.212 mensen aan de slag in de toeristische sector in Vlaanderen, goed voor 6,9 procent van alle jobs. In 2022 steeg dat cijfer naar 301.327 jobs in de toeristische sector in Vlaanderen, 7,4 procent van alle jobs. Tweejaarlijks brengt de Vlaamse Statistische Autoriteit de economische impact van toerisme in kaart. De uitgaven door toeristen in Vlaanderen bedroegen in 2022 9,5 miljard euro of 2,6 procent van de totale bruto toegevoegde waarde in Vlaanderen.
Trefwoorden: Vlaanderen, toerisme, groei, Trendcongres

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.