Geplaatst op: 18-04-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groeipad toerisme in Vlaanderen

Groeipad toerisme in Vlaanderen
Peter de Wilde. Foto: Toerisme Vlaanderen
Vandaag spreekt Peter de Wilde CEO Toerisme Vlaanderen bij het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 bij HZ in Vlissingen. Peter gaat in op de visie van toerisme en hoe je dat met samenwerken bereikt. Vlaanderen is al hersteld van de Covid-periode en lijkt een groeipad in te slaan.

Toeristisch Vlaanderen ontving in 2023 14,6 miljoen toeristen uit binnen- en buitenland. Dat zijn er 6 procent meer dan in 2022 en ook 1 procent meer dan in het pre-coronajaar 2019. Ook het aantal overnachtingen ligt in 2023 4 procent hoger dan in 2019. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van Statbel.

Zuhal Demir, Vlaamse minister van toerisme: "Hiermee is het bewijs nog maar eens geleverd dat onze toeristische sector in Vlaanderen bijzonder veerkrachtig is. Deze mooie cijfers zijn een meer dan verdiende beloning voor het harde werk van onze toeristische ondernemers die het tijdens corona heel moeilijk hebben gehad maar nooit de moed hebben verloren."

In 2023 kwamen 14,6 miljoen toeristen genieten van de vele troeven die toeristisch Vlaanderen rijk is. In vergelijking met 2022 zijn er dat 6 procent meer. In vergelijking met het pre-coronajaar 2019 zijn het 1 procent aankomsten meer. 6,9 miljoen toeristen kwamen uit eigen land, 6 procent meer dan in het pre-coronajaar 2019.

De bezoekers die naar Vlaanderen komen blijven gemiddeld ook langer dan in 2019, wat goed nieuws is. Ook het buitenlands toerisme herstelt dus beter dan verwacht.

Nederland blijft belangrijkste buitenlandse markt

De meeste buitenlandse toeristen komen uit de buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland steekt er met kop en schouders bovenuit, met maar liefst 4,1 miljoen overnachtingen in 2023 of 16 procent meer dan in 2019. Het Verenigd Koninkrijk, dat in 2021 zwaar was weggezakt door de strenge coronamaatregelen en de Brexit, maakt in 2023 een stevige comeback en heeft nog slechts 3 procent minder overnachtingen dan in 2019. De top 10 van de buitenlandse herkomstlanden in 2023 is bijna een spiegel van deze van 2019. Alleen China, dat in 2019 op de 9de plaats stond, is in 2023 vervangen door Zwitserland.

Musea en attracties deden het bijzonder goed in 2023

De Vlaamse musea, belevingscentra en attracties ontvingen 6,6 procent meer bezoekers dan in 2022. 'Als we enkel naar de musea kijken, dan is de stijging zelfs 15,9 procent tegenover 2022. De heropening van het KMSKA speelt hierbij een belangrijke rol. Maar eigenlijk kunnen de meeste attracties en musea erg mooie bezoekersaantallen voorleggen', meldt Toerisme Vlaanderen.

Arbeidsmarkt in toerisme en bruto toegevoegde waarde

De arbeidsmarkt in de toeristische sector is sinds 2018 stevig toegenomen. In 2018 waren er 289.212 mensen aan de slag in de toeristische sector in Vlaanderen, goed voor 6,9 procent van alle jobs. In 2022 steeg dat cijfer naar 301.327 jobs in de toeristische sector in Vlaanderen, 7,4 procent van alle jobs. Tweejaarlijks brengt de Vlaamse Statistische Autoriteit de economische impact van toerisme in kaart. De uitgaven door toeristen in Vlaanderen bedroegen in 2022 9,5 miljard euro of 2,6 procent van de totale bruto toegevoegde waarde in Vlaanderen.
Trefwoorden: Vlaanderen, toerisme, groei, Trendcongres

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.