Geplaatst op: 19-04-2024
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken

Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken

Gewoon bij jou om de hoek’, dat is de boodschap die men twee weken lang door heel Drenthe in bushokjes ziet hangen. Doel van de campagne is om inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen. Want waar je ook woont, in het Drentse landschap is vlakbij altijd een plek waar je op ieder moment naartoe kunt om te ontspannen en te ontsnappen aan de drukte van alledag.

 

Een druk bestaan

We leven in een drukke maatschappij, met een groeiende behoefte aan rust en bezinning. "Uit onderzoek*, dat we samen met PanelWizard uitvoerden, blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. Werkdruk, lange to-do lijsten en zorgtaken zijn de grootste boosdoeners, maar ook zorgen over de eigen gezondheid spelen een rol”, aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe. "Om te ontspannen gaan ook Drenten vaak ver weg, terwijl er in hun eigen omgeving zoveel plekken zijn om de wereld even op pauze te zetten”, laat Crum weten.

 

Onbekendere natuurgebieden om te ontdekken

Het Drentse landschap biedt ontelbaar veel plekken waar je als inwoner op ieder moment van de dag naartoe kunt om even bij te komen van de drukte van alledag. Verspreid over de provincie prijken dan ook afbeeldingen van dertien verschillende natuurgebieden. Daarbij is ervoor gekozen om wat onbekendere plekken in de directe omgeving te tonen. "Een inwoner van Ruinen of Dwingeloo is wel bekend met het Dwingelderveld, maar Landgoed Rheebruggen, daar komt men vaak niet. Door niet voor de geijkte natuurgebieden te kiezen, herontdekken Drenten niet alleen hun eigen provincie, we dragen ook bij aan een spreiding van de bezoekers.

Op deze wijze kunnen zowel mens als natuur ontstressen”, zegt Crum.

 

Hulp van inwoners bij realisatie

De foto’s die zichtbaar zijn op de posters zijn alle dertien door inwoners van of bezoekers aan Drenthe gemaakt. "Door afbeeldingen gemaakt door Drenten en bezoekers te gebruiken, wordt de boodschap nóg authentieker en geloofwaardiger. En hoe leuk is het, dat de foto die jij gemaakt hebt, nu zo groot en door iedereen te zien is”, zegt Crum. Op de poster staat ook een QR-code die passanten direct naar een wandelroute en wat meer achtergrondinformatie over het betreffende natuurgebied leidt. "We willen het ontdekken van het gebied zo laagdrempelig mogelijk maken”, geeft Crum aan.

 

Samenwerking natuurorganisaties en ROEG!

Bij de totstandkoming van de campagne is advies ingewonnen bij Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Drentse Landschap en IVN. "Door inwoners te wijzen op onbekendere natuurgebieden, spreiden we bezoekers in gebied en kunnen we de doelstellingen van de natuurorganisaties ondersteunen. En zij kunnen ons het beste vertellen op welke plekken recreanten meer dan welkom zijn”, zegt Crum. Ook is er een doorvertaling naar het tv-programma ROEG! op RTV Drenthe. "De redactie was enthousiast over onze plannen en maakt in ieder geval vijf reportages. Samen met een inwoner wordt één van de dertien uitgelichte natuurgebieden bezocht, waarbij de bewoner deelt wat dit gebied zo bijzonder voor hem of haar maakt. De eerste reportage is op 23 april a.s. te zien”, aldus Crum.

 

Twee keer twee weken zichtbaar

De posters zijn twee weken lang zichtbaar in vijftig bushokjes verspreid over de provincie en worden ondersteund door een onlinecampagne op Instagram en Facebook. In september wordt de campagne herhaald. "We hopen dat mensen door deze campagne weer even met andere ogen naar hun eigen omgeving gaan kijken. Bij jou om de hoek vind je namelijk alle ingrediënten voor een moment van rust en ontspanning.

Het is met reden dat jaarlijks meer dan 2 miljoen bezoekers voor Drenthe kiezen om weer even op te laden, dus kom mee naar buiten en ervaar het zelf”, laat Crum nog weten.

 

*Het onderzoek werd door PanelWizard uitgevoerd tussen 6 maart en 15 maart 2024 onder een representatieve steekproef van 1.078 Nederlanders.

Trefwoorden: Posters, bushokjes

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...