Geplaatst op: 30-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

EuroParcs wijzigt koers

EuroParcs wijzigt koers

EuroParcs kondigt met Horizon 2028 een strategische koerswijziging aan. Het bedrijf verlegt de focus van de ontwikkeling en verkoop van vakantiewoningen en kavels naar de verbetering en verbreding van het toerismeaanbod van de bestaande vakantieparken. Die wijziging wordt ingegeven door een inzakkende mark. Nieuw is dat mensen ook een vakantiewoning kunnen leasen.

De ontwikkelingstak van EuroParcs heeft jaren van aanzienlijke groei gekend. Die groei is verder aangewakkerd tijdens corona, met een grotere vraag naar vakantiekoopwoningen. Na de pandemie is door externe factoren, bijvoorbeeld inflatie en de invoering van nieuwe belastingregels, de aantrekkelijkheid van vastgoed als belegging afgenomen.

Wouter Vos, CEO van EuroParcs Group: "Met de uitvoering van Horizon 2028 zal EuroParcs succesvol blijven, nu en op de lange termijn. De koersverandering biedt nieuwe kansen voor ons bedrijf, waarbij wij samen met medewerkers en relaties verder zullen groeien. Wij worden een toeristisch bedrijf dat investeert in de verbetering en uitbreiding van bestaande parken. Dat is waar wij de grootste groei en mogelijkheden voor een hogere exploitatiegraad zien.”

Leasen van vakantiewoningen

Begin 2028 wil EuroParcs niet meer afhankelijk zijn van de verkoop van vastgoed. Dan ligt de focus van het bedrijf op vakantieverhuur en wil het op dat gebied een succesvolle speler zijn in Nederland en Europa. Het bestaande aanbod op parken wordt bovendien verbreed door een aanvullend, betaalbaar assortiment aan te bieden. Voorbeelden hiervan zijn een modern campingaanbod, en leasemogelijkheden voor vakantiewoningen.

Meer decentrale organisatie

De koersverandering brengt ook een nieuwe, efficiëntere manier van werken met zich mee. De structuur van EuroParcs zal decentraliseren, met nog meer aandacht voor de verbinding met gasten en eigenaren van vakantiewoningen. Belangrijke beslissingen en het contact met gasten en eigenaren van vakantiewoningen komen op parkniveau te liggen, zodat EuroParcs sneller en beter op wensen kan inspelen. Het hoofdkantoor in Amersfoort verzorgt een dienstverlenende functie ter ondersteuning van de parken.

Meer transparantie in kosten

EuroParcs verbetert tevens de samenwerking met vakantiewoningeigenaren. Samen met hen wordt ingezet op meer flexibiliteit en transparantie op het gebied van kosten en hogere inkomsten uit verhuur en exploitatie.  Afspraken en contracten worden versimpeld; er ontstaat meer duidelijkheid en controle over zaken als servicekosten, kwaliteit van diensten en beheerverantwoordelijkheden. De verwachte hogere exploitatiegraad in de parken zal de eigenaren die hun woning verhuren, mede ten goede komen.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, ketens

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...