Geplaatst op: 30-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Van links naar rechts: Gunther Coppens, Igor Philtjens, Zuhal Demir en Léon Faassen.

Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.

De Wijnstraat gaat door vier wijngebieden lopen: Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Maar zover is het nog niet. Eerst is er nog onderzoek nodig over de regionale wijnidentiteit, productontwikkeling van een wijnroute, wijnbeleving en een innovatief & duurzaam wijnecosysteem. Met de opstart van de wijnstraat hoopt het consortium niet alleen wijnliefhebbers aan te trekken maar ook een breed publiek te inspireren om te genieten van een duurzame en betekenisvolle toeristische (wijn)ervaring.

Partners

Partners Hogeschool PXL, Toerisme Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant vzw, Visit Zuid-Limburg, KU Leuven, Herita, Bisschoppelijk Centrum Rolduc, Gemeente Kerkrade, Stad Borgloon, Visit Limburg en Wijngoed Raar Saint Remi werken gedurende 3 jaren samen om dit te realiseren. Het project wordt mede gefinancierd door Interreg VI Vlaanderen-Nederland, het samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

In het gebied zijn een groeiend aantal wijnmakers met kwaliteitswijnen actief op een unieke geologische stapeling van ijzerzandsteen, mergel, grind en löss. Op een korte afstand (80 km) van elkaar hebben ze een gedeelde cultuurhistorische wijngeschiedenis.  

Grensoverschrijdend toeristisch verhaal

De initiatiefnemers zien een wijnregio in opmars en willen die verbinden met een uniek, grensoverschrijdend toeristisch verhaal. Een wijnstraat waarin de wijnbeleving centraal staat met synergiën naar andere sectoren zoals de lokale keuken, cultureel erfgoed, landschapsbeleving en andere toeristische ervaringen die zich uitstekend lenen voor verdere toeristische uitbouw. Uiteindelijk moet er een fysieke wijnroute komen die bezoekers te voet, met de fiets en/of in etappes kunnen afleggen over 3 provincies heen.

Wijnstraat

Kans voor groen toerisme

Limburgs gedeputeerde voor het landelijk gebied, Léon Faassen: "We hebben in Nederland en Vlaanderen een aantal fantastische wijngebieden, die bovendien aan elkaar grenzen. Het is één van de voorbeelden van kansen voor verbinding tussen onze mooie provincies. De Wijnstraat is een perfecte gelegenheid voor groen toerisme en de verdere ontwikkeling van onze wijnbouwers. De unieke natuur, het historisch erfgoed en de lokale smaak kunnen elkaar allemaal versterken. In een tijd waarin ‘beleven’ voor veel mensen voorop staat, is dit een buitenkans om iets moois neer te zetten samen. De diversiteit tussen de gebieden zal ongetwijfeld verrijkend werken voor bezoekers.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, wijntoerisme, dmo, Vlaanderen, Nederland, Limburg

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.